Ένα θέμα υγείας που κυριαρχεί τους χειμερινούς μήνες είναι το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Το ανοσοποιητικό σύστημα είναι το σύνολο των αμυντικών μηχανισμών του οργανισμού μας έναντι των ιών, των βακτηρίων και άλλων παθογόνων μικροοργανισμών.

Η κατάσταση του ανοσοποιητικού μας συστήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: από τη συνολική κατάσταση του οργανισμού, τις ορμονικές διαταραχές, τη γήρανση, το στρες και τη διατροφή. Όσον αφορά τους παράγοντες που εμείς μπορούμε να επηρεάσουμε είναι η τήρηση κανόνων υγιεινής, η σωστή διατροφή, ο επαρκής ύπνος και η τακτική άσκηση.

Μια ισορροπημένη διατροφή που χαρακτηρίζεται από ποικιλία τροφίμων και μέτρο μπορεί να ενισχύσει την ανοσία. Από την άλλη, διάφορες συνθήκες ή συνήθειες που σχετίζονται με τη διατροφή μπορούν να οδηγήσουν σε εξασθένηση του ανοσοποιητικού.

Ας δούμε τι πρέπει να προσέχουμε:

Αποφύγετε τις αυστηρές και πολύ χαμηλά ενεργειακές δίαιτες. Μια διατροφή πολύ φτωχή σε θερμίδες μπορεί να οδηγήσει σε αποδυνάμωση του οργανισμού. Μελέτες δείχνουν ότι η χαμηλή ενεργειακή πρόσληψη, καθώς και οι αυστηρές υποθερμιδικές δίαιτες (κάτω από 1200Kcal), φθίνουν την ανοσολογική λειτουργία.
Η παχυσαρκία σχετίζεται με φλεγμονή χαμηλού βαθμού. Η παχυσαρκία φαίνεται να δημιουργεί πρόβλημα στη λειτουργία των Τ- λεμφοκυττάρων.

Επίσης, από μελέτες φαίνεται ότι η υπερκατανάλωση θερμίδων και η αποθήκευση λίπους πάνω από τα επιτρεπτά όρια καθιστά τον οργανισμό πιο ευπαθή στις μολύνσεις.

Διατροφές που δεν έχουν μεγάλη ποικιλία και βασίζονται κυρίως σε επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στην ανοσολογική λειτουργία, καθώς οι δίαιτες αυτές μπορεί να μην είναι επαρκείς σε θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, όπως η βιταμίνη C, o ψευδάργυρος, το σελήνιο, ο σίδηρος και οι πρωτεΐνες.

Διάφορες μελέτες δείχνουν πως η συχνή και υψηλή κατανάλωση αλκοόλ συνδέεται με χαμηλή απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Στην Ελλάδα παρατηρείται έλλειψη βιταμίνης D σε πολύ μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει γνωστό πως η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D συνδέεται με την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Ελέγξτε τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα σας και συμβουλευτείτε τον ιατρό σας ή τον διαιτολόγο σας για το αν χρειάζεται να λάβετε κάποιο συμπλήρωμα.

 

 


Η Health Editor Προτείνει: