Από βιολογική άποψη, το σώμα μας παράγει μια ορμόνη που ονομάζεται γκρελίνη στο στομάχι μας για να σηματοδοτήσει στον εγκέφαλο ότι το σώμα χρειάζεται τροφή. Ενώ η γκρελίνη αυξάνεται πριν από τα γεύματα και πέφτει μετά το φαγητό, η λεπτίνη -μια άλλη ορμόνη που παράγεται στα λιποκύτταρα- ενημερώνει τον εγκέφαλο ότι έχει επαρκή ενέργεια και δεν χρειάζεται να καταναλώσει άλλη τροφή, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Real Simple.

Έχετε ώρα να φάτε

Ο πιο προφανής λόγος για τον οποίο η κοιλιά σας σας ενθαρρύνει να την ταΐσετε; Έχετε καιρό να φάτε! Η έλλειψη τροφής με την πάροδο του χρόνου προκαλεί στο σώμα πείνα, η οποία περιλαμβάνει δυσφορία στη μέση και αίσθημα αδυναμίας από την έλλειψη τροφής, εξηγεί η Lauren Minchen, MPH, RDN, CDN, σύμβουλος διατροφής της Freshbit.

Αν παρατηρήσετε ότι αισθάνεστε υποτονικοί ή κουρασμένοι όταν δεν έχετε φάει, αυτή είναι η φυσική αντίδραση του σώματός σας για τη διατήρηση της ενέργειας. Σύμφωνα με τη Minchen, το χρονικό διάστημα που χρειάζεται κάποιος για να νιώσει τη δυσφορία λόγω της πείνας μπορεί να ποικίλλει, καθώς εξαρτάται από διάφορους παράγοντες. Σε γενικές γραμμές, οι άνθρωποι μπορούν να αρχίσουν να αισθάνονται πεινασμένοι τρεις έως πέντε ώρες μετά το τελευταίο γεύμα, αλλά μπορεί να είναι περισσότερο αν προηγουμένως έχουν καταναλώσει ένα σημαντικό γεύμα.

Μόλις γυμνάστηκες

Μετά από ένα έντονο τρέξιμο ή ένα μάθημα boot camp, μετράτε αντίστροφα τα λεπτά μέχρι να αναπληρώσετε τον εαυτό σας με ένα νόστιμο σνακ ή γεύμα. Η άσκηση, ιδιαίτερα μια επίπονη ή γεμάτη καρδιοαναπνευστικές δραστηριότητες σωματική δραστηριότητα, καταναλώνει θερμίδες και θρεπτικά συστατικά για να τροφοδοτήσει επαρκώς το σώμα μας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε πείνα.

Η Minchen σημειώνει επίσης ότι η διάσπαση των μυών κατά τη διάρκεια της άσκησης δημιουργεί επιθυμία για φαγητό. Η εκγύμναση του μυϊκού μας ιστού και η διάσπασή του για να διεγείρει την οικοδόμηση ισχυρότερου μυϊκού ιστού προκαλεί μεγαλύτερη ανάγκη για πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη σε αυτή τη διαδικασία ανοικοδόμησης, λέει. Χωρίς αυτά τα πολύτιμα μακροθρεπτικά συστατικά μετά την προπόνηση, οι μύες μας δεν θα γίνουν ισχυρότεροι και πιο ανθεκτικοί.

Δεν κοιμήθηκες καλά χθες το βράδυ

Είτε το πιστεύετε είτε όχι, το γεγονός ότι δεν κοιμηθήκατε αρκετά μπορεί να σας προκαλέσει αίσθημα πείνας. Σύμφωνα με την Kathleen Winston, PhD, RN, από το University of Phoenix, αυτά τα δύο μπορεί να μη φαίνονται συνδεδεμένα, αλλά ο ύπνος είναι απαραίτητος για τον έλεγχο της όρεξης. Πώς λειτουργεί αυτό, ρωτάτε; Ενώ βρισκόμαστε στη χώρα των ονείρων, ο εγκέφαλος και το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενισχύονται, ρυθμίζοντας την ορμόνη της πείνας, τη γκρελίνη. Για όσους δεν ξεκουράζονται τακτικά, η ορμόνη αυτή είναι υψηλότερη, δημιουργώντας αυξημένη όρεξη.

Δεν τρώτε αρκετές πρωτεΐνες, λίπη και φυτικές ίνες

Εκτός από το ότι περνάτε μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς γεύμα, η μη κατανάλωση των σωστών τροφών μπορεί επίσης να δημιουργήσει αυτά τα αισθήματα πείνας.  Όλοι μας χρειαζόμαστε μια διατροφή που να είναι ισορροπημένη με επαρκείς ποσότητες πρωτεϊνών, λιπαρών και φυτικών ινών, προκειμένου να νιώθουμε ικανοποιημένοι. “Η πρωτεΐνη ρυθμίζει τη γκρελίνη και τη λεπτίνη, βοηθώντας μας να αισθανόμαστε χορτάτοι, εξηγεί. Τα ποιοτικά λιπαρά βοηθούν στην παραγωγή της λεπτίνης για να σηματοδοτήσουν αυτό το κορεσμό και να επιβραδύνουν την πέψη μας.

Η υψηλή πρόσληψη φυτικών ινών πυροδοτεί την παραγωγή λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας, γεγονός που προκαλεί στο σώμα το αίσθημα κορεσμού, μαζί με τη δημιουργία μιας ποικιλίας καλών βακτηρίων του εντέρου στο μικροβίωμα, προσθέτει. Οι διαλυτές φυτικές ίνες, ή τα τρόφιμα που διαλύονται στο νερό, τείνουν να μειώνουν την όρεξη και να δημιουργούν αίσθημα πληρότητας.

Είστε έγκυος ή θηλάζετε

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η ζήτηση θερμίδων και μακροθρεπτικών συστατικών του οργανισμού αυξάνεται, προκειμένου να παρέχει τα κατάλληλα καύσιμα για την ανάπτυξη του εμβρύου. Αυτές οι θερμίδες και τα μακροθρεπτικά συστατικά τροφοδοτούν άμεσα την ανάπτυξη και την αύξηση του εγκεφάλου του εμβρύου, καθώς και του σκελετικού, μυϊκού και λιπώδους ιστού για ένα υγιές μωρό.

Επιπλέον, ο θηλασμός θέτει τεράστιες απαιτήσεις στο σώμα μιας γυναίκας και μπορεί να την κάνει να νιώθει πεινασμένη και διψασμένη. Σε γενικές γραμμές, η Minchen λέει ότι η εγκυμοσύνη απαιτεί επιπλέον 300 θερμίδες την ημέρα, ενώ ο θηλασμός μπορεί να απαιτεί από 500 έως 1.000 επιπλέον θερμίδες ημερησίως.