H στέβια είναι ένα γλυκαντικό που προέρχεται από την εκχύλιση των γλυκών φύλλων του φυτού στέβια (Stevia rebaudiana). Θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή φυτικά γλυκαντικά και υποκατάστατα της ζάχαρης τις τελευταίες δεκαετίες. Ολοένα και μεγαλώνει ο αριθμός των ανθρώπων που την επιλέγουν αντί για τη ζάχαρη.
Συγκεκριμένα, οι γλυκοζίτες στεβιόλης, το γλυκαντικό που προέρχεται από τα φύλλα του θαμνώδους φυτού στέβια, προσδίδουν γλυκύτητα 200-300 φορές μεγαλύτερη από τη ζάχαρη, γεγονός που επιτρέπει τη χρήση τους σε λίγες μόνο σταγόνες, χωρίς καμία θερμιδική επιβάρυνση. Έτσι, η στέβια καθίσταται ιδανική για όσους προσέχουν τη διατροφή τους.
Η σχεδόν μηδενική της θερμιδική αξία έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη κατανάλωση απλών σακχάρων από τη διατροφή μας. Το καθημερινό «ενεργειακό κέρδος» από την κατανάλωση στέβιας, σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή και συστηματική σωματική άσκηση συμβάλλουν θετικά στη μείωση του σωματικού βάρους.

Ποιοι μπορούν να την καταναλώσουν;
Απευθύνεται σε υγιή πληθυσμό, αλλά εξίσου και σε ευαίσθητες και ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, όπως τα άτομα με διαβήτη και τα παιδιά. Φαίνεται, λοιπόν, πως δεν επηρεάζει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και συμβάλλει στον καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο σε σχέση με τη ζάχαρη.
Στέβια και επιπρόσθετα συστατικά
Η στέβια συχνά βρίσκεται ενωμένη με κάποιο άλλο πρόσθετο, όπως η ερυθριτόλη, η δεξτρόζη, η μαλτοδεξτρίνη (διογκωτικοί παράγοντες). Η μαλτοδεξτρίνη, η οποία έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με την επιτραπέζια ζάχαρη, αυξάνει πιο γρήγορα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Η χρήση επομένως των γλυκαντικών απαιτεί προσοχή. Διαβάζετε καλά τις ετικέτες τροφίμων.
Από την άλλη πλευρά, η ερυθριτόλη, όπως όλες οι πολυόλες, μπορεί να έχει υπακτική δράση ή να προκαλέσει τάση για ναυτία, εμετό και γαστρεντερική δυσφορία.

Το παγωτό με στέβια είναι διαιτητική επιλογή;
Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να τονιστεί πως ένα προϊόν δεν γίνεται αυτόματα υγιεινό επειδή δεν περιέχει ζάχαρη, αλλά θα πρέπει να βλέπουμε συνολικά τα συστατικά που περιέχει.
Ένα παγωτό με στέβια αντί για ζάχαρη μπορεί να φαντάζει μια υγιεινή και διαιτητική επιλογή, ωστόσο θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην ποσότητα κατανάλωσής του γιατί οι θερμίδες του μπορεί να παραμένουν αυξημένες. Και εδώ, λοιπόν, προσοχή στην ετικέτα.

Είναι ασφαλής η κατανάλωση παγωτού με στέβια;
Όπως ισχύει για όλα τα γλυκαντικά, η υπέρμετρη κατανάλωσή τους μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, καθώς οι τροφές με στέβια μπορεί να περιέχουν και άλλα συστατικά τα οποία αποδίδουν θερμίδες.
Επίσης, η μεγάλη και συχνή κατανάλωση στέβιας μπορεί να προκαλέσει ναυτία, φούσκωμα, αέρια και άλλα γαστρεντερικά προβλήματα.
Στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής, η κατανάλωση στέβιας σε μέτρια ποσότητα μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη διαχείριση του σωματικού βάρους και στην καθημερινή ικανοποίηση της ανάγκης για γλυκιά γεύση.