Η καφεΐνη έχει τα οφέλη της για την υγεία που είναι πολύ σημαντικά για το σώμα σας, αλλά ταυτόχρονα, υπάρχουν πολλά μειονεκτήματα που δεν μπορούν να αποφευχθούν. Η κατανάλωση καφέ μπορεί να είναι πιο υγιεινή από ό, τι νομίζετε, επομένως αυτό το άρθρο δεν θα προσπαθήσει να σας πείσει να εγκαταλείψετε αυτήν τη συνήθεια. Ωστόσο, το να πίνεις πάρα πολύ καφέ πρέπει να το αντιμετωπίσεις…

Όταν σταματήσετε να πίνετε καφέ, θα παρατηρήσετε πολλές αλλαγές στο σώμα σας, καθώς το στερείτε από ορμόνες όπως η αδρεναλίνη και η ντοπαμίνη, οι οποίες σας κρατάνε ξύπνιους. Αυτές οι δύο ορμόνες συνήθως αντικαθίστανται από μια πλημμύρα αδενοσίνης που ανεβαίνει στον εγκέφαλό σας, κάνοντας σας να αισθάνεστε πολύ κουρασμένοι και να σας προκαλούν πονοκέφαλο.

Σύμφωνα με τον Wesley Delbridge, RD, εκπρόσωπο της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας (Academy of Nutrition and Dietetics), εάν προσπαθείτε να μειώσετε τον καφέ, ξεκινήστε το βήμα προς βήμα, ελαττώστε στο μισό την ποσότητα και αντικαταστήστε τον με ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι ή οποιοδήποτε είδος τσαγιού, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Science Today.

Μπορεί να χάσετε βάρος

Σύμφωνα με τον Wesley Delbridge, R.D., εκπρόσωπο της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν πόσες θερμίδες καταναλώνουν σε καθημερινή βάση μόνο από την πρόσληψη καφέ.

Η διακοπή του καφέ μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους, αλλά αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς σας άρεσε ο καφές σας.  Αν σας άρεσε ο καφές σας με γάλα και ζάχαρη, τότε είναι πιθανό ότι θα χάσετε μερικά κιλά.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2017 που δημοσιεύθηκε στη Δημόσια Υγεία, το 60% των Αμερικανών πίνουν τον καφέ τους με τόνους ζάχαρης, κρέμας και άλλων γλυκών αρτυμάτων. Επιπλέον, σύμφωνα με τους ερευνητές, εκείνοι που προτιμούν τον καφέ τους μαύρο, τείνουν να καταναλώνουν 60% λιγότερες θερμίδες την ημέρα από εκείνους που τους αρέσει ο καφές τους γλυκός. Μια άλλη μελέτη στο Πανεπιστήμιο Duke ανακάλυψε ότι οι Αμερικανοί που πίνουν τον καφέ τους με ζάχαρη και τεχνητά γλυκαντικά είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καρδιαγγειακές παθήσεις και παχυσαρκία. Επομένως, μείνετε στο να πίνετε τον καφέ σας μαύρο και απολαύστε τα οφέλη για την υγεία!

Αλλά θα μπορούσατε επίσης να κερδίσετε βάρος

«Θα αισθανθείτε φυσικά πιο πεινασμένοι όταν σταματήσετε την καφεΐνη», λέει ο Delbridge.

Η διακοπή του καφέ μπορεί επίσης να συμβάλει σε πολλές παράξενες επιθυμίες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση του βάρους εάν δεν αντιμετωπιστούν προσεκτικά. Ο καφές δρα ως κατασταλτικό της όρεξης, οπότε η διακοπή του μπορεί να εμφανιστεί με μερικές απροσδόκητες γλυκές επιθυμίες.Η αύξηση βάρους συμβαίνει συνήθως όταν η απόσυρση της καφεΐνης σας αρχίζει και το σώμα σας αναζητά μια γρήγορη διόρθωση ζάχαρης που θα αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και τη συνολική κατανάλωση θερμίδων. Αν λοιπόν ψάχνετε έναν ζαχαρούχο αντικαταστάτη αφού κόψετε τον καφέ, είναι μια φυσιολογική αντίδραση, αλλά θα πρέπει να μάθετε πώς να ελέγχετε αυτές τις επιθυμίες εάν δεν θέλετε να πάρετε πάρα πολλά κιλά.

Θα κοιμάστε καλύτερα

Στην αρχή, πιθανότατα θα αισθάνεστε πιο κουρασμένοι καθώς το σώμα σας προσαρμόζεται στην απουσία διεγερτικών, αλλά μετά από λίγο, θα κοιμόσαστε καλύτερα, ειδικά αν συνηθίζετε να πίνετε πολύ καφέ τα βράδια. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2013 που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Clinical Sleep Medicine, ο καφές αποδείχθηκε ότι επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου ακόμη και όταν καταναλώνεται έξι ώρες πριν τον ύπνο.

Θα έχετε περισσότερους πονοκεφάλους

Μία από τις πιο συχνές συνέπειες της διακοπής του καφέ είναι οι πολύ ενοχλητικοί πονοκέφαλοι που βιώνουν  οι περισσότεροι. Μόλις κόψετε τον καφέ και το σώμα σας δεν προσλαμβάνει καφεΐνη στην οποία ήταν συνηθισμένο, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σημάδια είναι ο πονοκέφαλος.

Η διακοπή του καφέ σημαίνει στέρηση του σώματός σας από τις φυσικές ορμόνες (αδρεναλίνη και ντοπαμίνη) που προορίζονται να σας κρατήσουν ξύπνιοι. Η κούραση και οι πονοκέφαλοι προκαλούνται από την αδενοσίνη, μια ορμόνη που είναι υπεύθυνη για ξεκούραση και κόπωση.

Μπορεί να νιώσετε άρρωστος για μερικές μέρες

Παρόλο που οι πονοκέφαλοι είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα μετά την διακοπή του καφέ, υπάρχει επίσης πιθανότητα να αισθανθείτε αδιαθεσία. Αλλά μην ανησυχείτε, αυτή η αίσθηση θα εξασθενίσει μετά από λίγες μέρες και όλα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό μόλις το σώμα σας συνηθίσει στην έλλειψη καφεΐνης.

Οι άνθρωποι που έκοψαν την καφεΐνη από τη ζωή τους ανέφεραν ότι αισθάνονται κατάθλιψη, άγχος και ζάλη. Μερικοί ακόμη  εμφάνισαν συμπτώματα που μοιάζουν με γρίπη, αϋπνία και αλλαγές στη διάθεση. Ωστόσο, αυτά τα συμπτώματα δεν πρόκειται να διαρκέσουν για πάντα, οπότε δεν χρειάζεται να πανικοβληθείτε. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα σωματικά συμπτώματα θα εξαφανιστούν μετά από τρεις ημέρες, ενώ τα υπόλοιπα μπορεί να διαρκέσουν έως μία ή δύο εβδομάδες

Το χαμόγελό σας θα μπορούσε να φαίνεται καλύτερο

Όλοι γνωρίζουν ότι ο καφές λεκιάζει τα δόντια και είναι πολύ δύσκολο να έχεις ένα τέλειο, λευκό χαμόγελο, αν είσαι πότης τριών φλιτζανιών την ημέρα. Κάθε γουλιά καφέ που παίρνετε μπορεί να αφήσει λεκέδες και να διαβρώσει τα δόντια σας, επειδή ο καφές είναι πολύ όξινος.

Έτσι, η διακοπή του καφέ έχει και τα προνόμιά της, το χαμόγελό σας θα μπορούσε να φαίνεται καλύτερο από ποτέ. «Τα δόντια σου δεν θα λερωθούν τόσο πολύ, κάτι που οι άνθρωποι συχνά δεν σκέφτονται», λέει ο Angelone.


Θα μπορούσατε να μην έχετε σημαντικά αντιοξειδωτικά

Όπως δείχνουν στοιχεία από μια μελέτη που έγινε από το Πανεπιστήμιο του Scranton, ο καφές είναι η κύρια πηγή αντιοξειδωτικών στις δίαιτες των περισσότερων Αμερικανών. Επίσης, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην Έρευνα για τον Καρκίνο του Μαστού ανακάλυψε ότι οι γυναίκες που πίνουν συχνά καφέ (πέντε φλιτζάνια ή περισσότερα) έχουν 57% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού αργότερα στη ζωή τους, σε σύγκριση με τις γυναίκες που πίνουν λιγότερο από ένα φλιτζάνι την ημέρα.

Σύμφωνα με έρευνα, ο καφές δρα σαν αντιοξειδωτικό, οπότε η διακοπή του μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη αντιοξειδωτικών και πιθανό κίνδυνο για ορισμένες ασθένειες. Σε μια άλλη μελέτη του 2018 που δημοσιεύθηκε στο Journal Frontiers in Neuroscience, οι πότες καφέ είχαν λιγότερες πιθανότητες να πάθουν  Αλτσχάιμερ και Πάρκινσον από αυτούς που δεν καταναλώνουν καθόλου καφέ.

Επιπλέον, η κατανάλωση τριών έως πέντε φλιτζανιών καφέ την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων κατά 21%, ανακάλυψε πρόσφατη μελέτη της American Journal of Epidemiology.

Έτσι, εάν σταματήσετε τον καφέ, θα χάσετε επίσης τα σημαντικά του οφέλη για την υγεία σας. Τα καλά νέα, ωστόσο, είναι ότι θα μπορούσατε να πάρετε αυτά τα αντιοξειδωτικά από τσάι, φρούτα και λαχανικά. Σύμφωνα με την Delbridge, το πράσινο τσάι είναι μια πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών.

Θα μπορούσατε να έχετε πρόβλημα να συγκεντρωθείτε

Εκτός από την αλλαγή της διάθεσης και την ευερεθιστότητα, η διακοπή του καφέ μπορεί επίσης να συμβάλει στη συγκέντρωση προβλημάτων Μπορείτε να κατηγορήσετε την έλλειψη συγκέντρωσης στην απόσυρση της καφεΐνης και τη μείωση της αδρεναλίνης και της ντοπαμίνης, των ορμονών που είναι υπεύθυνες για να σας κρατήσουν ξύπνιους και σε εγρήγορση. Σύμφωνα με ειδικούς, η τσίχλα έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στη συγκέντρωση, επειδή διατηρεί τον εγκέφαλο σε εγρήγορση. Μια μελέτη του 2014 που δημοσιεύθηκε στο British Journal of Psychology ζήτησε από τους συμμετέχοντες να μασήσουν την τσίχλα κάνοντας πολλές εργασίες και είχαν ως αποτέλεσμα γρηγορότερους χρόνους αντίδρασης και καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση με αυτούς που δεν μασούσαν τσίχλες.

Επιπλέον, το σώμα σας θα προσαρμοστεί αργά στην έλλειψη καφεΐνης και μακροπρόθεσμα, δεν θα αισθανθείτε την αναπόφευκτη απογευματινή έλλειψη που βιώνουν οι περισσότεροι πότες καφέ όταν το κόψουν.

Μπορεί να αντιμετωπίσετε δυσκοιλιότητα

Η παραίτηση από το συνηθισμένο φλιτζάνι καφέ σας μπορεί να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα, δεδομένου ότι η καφεΐνη προάγει τις συστολές στο παχύ έντερο και τα έντερα, εξηγεί ο Delbridge. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί τρόποι που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα. Μπορείτε να ξεκινήσετε προσθέτοντας τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες στη διατροφή σας, όπως δημητριακά ολικής αλέσεως, λαχανικά και φασόλια, πίνετε τουλάχιστον 2 λίτρα νερό και ασκήστε τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα.

Θα είσαι πιο ήρεμος

Εάν αισθάνεστε πολύ ανήσυχοι και συνεχώς κινητέ  το πόδι σας μετά την κατανάλωση καφέ, τότε ίσως είναι καιρός να σταματήσετε να πίνετε τόσο πολύ. Με την καφεΐνη να είναι διεγερτικό, είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε ενεργητικοί και λίγο ανήσυχοι αφού τον πιείτε, καθώς αυξάνει τα επίπεδα της αδρεναλίνης και της ντοπαμίνης στο σώμα σας.

Αλλά αν πίνετε πάρα πολύ καφέ, μπορεί να αντιμετωπίσετε σοβαρό άγχος από αυτό που μπορεί να σας προκαλέσει νευρικότητα, σύμφωνα με την Sonya Angelone, RDN, εκπρόσωπο της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας στο Σαν Φρανσίσκο.

Κόβοντας την καφεΐνη, πιθανότατα θα αισθανθείτε πολύ πιο χαλαρό και ήρεμο και το άγχος που σας διακατείχε θα εξαφανιστεί.

Photos by Freepik