Σκυταλοδρομία ομορφιάς


gettyimages/hultonarchive/keystone/idealimage

Γυναίκες που προέρχονται από άλλες εποχές, κουλτούρες και διαφορετικά κοινωνικά υπόβαθρα, αντικομφορμίστριες στο μυαλό και στο πνεύμα απέναντι στις κοινωνικές συμβάσεις, ιδιαίτερες προσωπικότητες με πάθος, ψυχή και όραμα περνάνε έμπρακτα μηνύματα περί ενδυνάμωσης, χειραφέτησης, ανεξαρτησίας και δίνουν νοερά την σκυτάλη η μία στην άλλη, για να επιμηκύνουν στον χρόνο την ιστορία της ομορφιάς, αλλά και για να αναβαθμίσουν τη θέση της γυναίκας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Η εξέλιξη είναι γένους θηλυκού! Διαγράφει αδιάλειπτα την πορεία της και το τέρμα σίγουρα δεν έχει οριστεί ακόμα!

1902 Με το avant-garde πνεύμα να κυλάει στις φλέβες της, η Helena Rubinstein αρχίζει να χτίζει την αυτοκρατορία της με οδηγό την πεποίθηση ότι η ομορφιά μπορεί να δώσει δύναμη στις γυναίκες. «Beauty is power» είναι το σλόγκαν της! Συνεργάζεται πάντα με τους κορυφαίους στο είδος τους, όπως η Emmie List, η δημιουργός του πρώτου πήλινγκ και ο Marcellin Berthelot, ένας σπουδαίος χημικός και βιολόγος, ο οποίος επιβεβαιώνει τη διαίσθηση της σχετικά με την ύπαρξη τριών τύπων επιδερμίδας. Είναι η πρώτη που αντλεί έμπνευση από τις ιατρικές επιστήμες και δημιουργεί προϊόντα βασισμένα στις πρακτικές της δερματολογίας και της αισθητικής ιατρικής συνδυάζοντας cutting edge καινοτομία, πολυτέλεια και αποτελεσματικότητα.

Helena Rubinstein gettyimages/hultonarchive/orlando/idealimage

1903 Η Helena Rubinstein ανοίγει το πρώτο ινστιτούτο αισθητικής στην Αυστραλία, στην οποία είχε μετακομίσει εγκαταλείποντας τη χώρα καταγωγής της, την Πολωνία.

1908 Η φτωχή καναδέζα Florence Nightingale Graham, όπως είναι το βαπτιστικό όνομα της Elizabeth Arden, εγκαταλείπει τη γενέτειρα της για να αναζητήσει την τύχη της στην Αμερική. Αρχικά βρίσκει δουλειά σε φαρμακευτική εταιρεία, στα εργαστήρια της οποίας μαθαίνει τα πάντα για το skincare! Με 6.000 δολάρια δανεικά από τον αδερφό της παίρνει το ρίσκο και ανοίγει το δικό της σαλόνι ομορφιάς στην 5η Λεωφόρο, το οποίο έχει σήμα κατατεθέν μια κόκκινη πόρτα, για να διαφοροποιείται από τα άλλα καταστήματα. Η περίφημη Red Door ανοίγει και η επιτυχία είναι τεράστια.

Elizabeth Arden gettyimages/hultonarchive/sasha/idealimage

1912 Η Elizabeth Arden συμμετέχει μαζί με 15.000 σουφραζέτες σε πορεία για τα δικαιώματα των γυναικών, φορώντας ένα κόκκινο κραγιόν, το Elisabeth Arden Red Lipstick!

1921 H Coco Chanel δημιουργεί το θρυλικό άρωμα Νο 5 που απευθύνεται στα flapper girls των 20’s και γιορτάζει τη γυναικεία χειραφέτηση. Το επίσημο λανσάρισμά του γίνεται στις 5 Μαΐου του 1921 στο ατελιέ της οδού Gambon και σημειώνει πρωτόγνωρη απήχηση. Για την επαναστάτρια του στυλ, το άρωμα είναι ένα απαραίτητο και αξεπέραστο αξεσουάρ: ανακοινώνει την είσοδο μιας γυναίκας στον χώρο και υπενθυμίζει την παρουσία της στους άλλους, όταν λείπει. Ωστόσο, ο θρύλος ενός iconic αρώματος εδραιώνεται το 1952, όταν η Marilyn Monroe, το sex symbol με την εύθραυστη προσωπικότητα και την ταραχώδη ζωή, δηλώνει ευθαρσώς: «Με ρωτάνε τι φοράω στο κρεβάτι και απαντώ το άρωμα Chanel No 5, απλώς γιατί αυτή είναι η αλήθεια».

 

Coco Chanel gettyimages/hultonarchive/apic/idealimage

1923 Το χρυσαφένιο μαύρισμα γίνεται σύμβολο της γυναικείας απελευθέρωσης, όταν η Coco Chanel ξεχνιέται στον ήλιο κατά τη διάρκεια μιας κρουαζιέρας στην Κυανή Ακτή και μαυρίζει κατά λάθος. Αυτό το «ατύχημα» προκαλεί το ενδιαφέρον των γυναικών του κύκλου της, οι οποίες σπεύδουν να τη μιμηθούν. Είναι η στιγμή που το λευκό δέρμα, συνώνυμο της ευγενούς καταγωγής μέχρι τότε, υποκύπτει στη γοητεία της ηλιοθεραπείας. Από τότε, η ηλιοκαμένη επιδερμίδα παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής, δηλωτική της μέθεξης που χαρίζουν τα αποπλανητικά χάδια του ήλιου.

1938 Πρωτεργάτρια των δικαιωμάτων των γυναικών, η χαρισματική κομμώτρια και μετέπειτα ιδρύτρια της TRESemme, Edna L. Emme εκφωνεί λόγο στον Λευκό Οίκο για τον ρόλο της γυναίκας στις επιχειρήσεις και για τα δικαιώματα της στον εργασιακό χώρο, συμβάλλοντας στην άνοδο της βιομηχανίας της ομορφιάς ως πρόεδρος του National Hairdressers and Cosmetologists Association (Εθνικός σύλλογος κομμωτών και κοσμετολόγων). Δέκα χρόνια μετά ιδρύει τη μάρκα μαλλιών που πρωτοστατεί ως επίσημος χορηγός της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. Όραμα της είναι να χαρίζει σε κάθε γυναίκα υπέροχα μαλλιά κομμωτηρίου στο σπίτι πιστεύοντας σθεναρά ότι ένα περιποιημένο κεφάλι είναι παράγοντας αυτοπεποίθησης. «Όταν μια γυναίκα νιώθει πεσμένη, σίγουρα μια βόλτα σε ένα κατάστημα με προϊόντα ομορφιάς θα της φτιάξει τη διάθεση», έχει τονίσει.

1941:  Το κραγιόν είναι το μόνο καλλυντικό του οποίου η παραγωγή επιτρέπεται στη διάρκεια του πολέμου, λόγω του ότι κρατάει ψηλά το ηθικό των γυναικών. Με ανάθεση από τον αμερικανικό στρατό, η Elizabeth Arden δημιουργεί το κραγιόν Victory Red, το οποίο έχει την ίδια απόχρωση με τα διακριτικά των στρατιωτικών στολών.

gettyimages/hultonarchive/apic

1946 «Η επιτυχία εξαρτάται από το πόσο τολμάς να πραγματοποιείς τα όνειρα σου». Με αυτό το motto η Estee Lauder αρχίζει να γράφει τη δική της ιστορία ομορφιάς αμέσως μετά τη λήξη του πολέμου. Τον πρώτο καιρό η δαιμόνια πωλήτρια διοικεί μόνη της την εταιρεία, αλλά δεν θέλει να το γνωρίζουν οι πελάτισσες της. Έτσι, κάθε φορά που σηκώνει τα τηλέφωνα, αλλάζει τη φωνή της, προσποιούμενη ότι είναι κάποια άλλη. Θέλει να δίνει την εντύπωση ότι υπάρχει ένα ολόκληρο επιτελείο ανθρώπων που δουλεύει για εκείνη. Τις δικές της, γρήγορες και εύκολες τεχνικές στο μακιγιάζ και την περιποίηση της επιδερμίδας τις παρουσιάζει με ενθουσιασμό παντού: σε κάθε νέο stand της μάρκας, στο τρένο, στο ασανσέρ ή απλά στο δρόμο. Δεν της αρέσει τίποτα περισσότερο από το να μεταμορφώνει τις γυναίκες και να τις κάνει να νιώθουν όμορφες! Η Lauder, ανιψιά ενός Ούγγρου χημικού, που εκπαιδεύτηκε στην τέχνη της δημιουργίας μιας κρέμας σχεδόν από τα γεννοφάσκια της, έφτασε να ανήκει στις 20 πιο επιδραστικές επιχειραματικές ιδιοφυίες όλων των εποχών, σύμφωνα με το περιοδικό Time.

 

 

Estee Lauder gettyimages/rongallelacollection/rongallela/idealimage

1946 Για πρώτη φορά γυναίκα φιγουράρει στο εξώφυλλο του περιοδικού Time και αυτή δεν είναι η άλλη από την Elizabeth Arden!

1953 Η Estee Lauder δεν γνωρίζει ότι έχει καλή «μύτη», μέχρι τη χρονιά που ανακαλύπτει ένα μίγμα από τριαντάφυλλο, γιασεμί, πατσουλί. Το Youth Dew είναι ένα λάδι μπάνιου με την ένταση όμως ενός αρώματος, το οποίο μπορεί να αγοράσει μια γυναίκα μόνη της χωρίς να εξαρτάται από τον άντρα της και να το φοράει ανά πάσα στιγμή, και όχι μόνο σε κοινωνικές εκδηλώσεις.

1970 Η Beverly Johnson γίνεται ουσιαστικά η πρώτη Αφροαμερικανή που κοσμεί το εξώφυλλο της Vogue, θέτοντας εύγλωττα το ζήτημα της φυλετικής ισότητας (και) στον κόσμο της γυναικείας ομορφιάς.

1973 Η νεαρή φαρμακοποιός Νίκη Κουτσιανά κλείνει μέσα σε ένα κασελάκι 48 σαπούνια και παίρνει τους δρόμους με σκοπό να τα πουλήσει στα φαρμακεία της Αθήνας. Μόνο εύκολο δεν είναι να πουλήσει κανείς εγχώριας παραγωγής μαύρα σαπούνια σε μια εποχή που το ελληνικό και το φυσικό δεν έχουν την παραμικρή απήχηση. Κάπως έτσι, δειλά και με μικρές αρχικά δυνάμεις, δημιουργείται το 1979 η Apivita, η πρώτη ελληνική φυσική εταιρεία καλλυντικών από τη Νίκη και τον Νίκο Κουτσιανά, που γνωρίζονται και ερωτεύονται ανάμεσα σε συζητήσεις για τον Ιπποκράτη, την πρόπολη, τις μέλισσες. Το εγχείρημα δεν είναι απλό, αλλά εσωκλείει πάθος, πείσμα και μεράκι. Συνδυάζει το γυναικείο ένστικτο με την ανδρική γνώση και πυγμή.

 

Anita Roddick gettyimages/corbishistorical/cherylchenet/idealimage

1976 H Annita Roddick, η αναρχική της βιομηχανίας, όπως την αποκαλούν, ιδρύει την “εταιρεία φυσικών προϊόντων ομορφιάς” The Body Shop και αποδεικνύει σε όλο τον κόσμο ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να συνδυαστεί με την ηθική, τον ακτιβισμό και την οικολογία. Πρόκειται για την πρώτη cruelty free εταιρεία, της οποίας τα προϊόντα δεν δοκιμάζονται στα ζώα. Μια επιπλέον σημαντική πρωτοβουλία αναπτύσσει το 1987, όταν δημιουργεί το ηθικό εμπόριο με τις κοινότητες, δημιουργώντας συντεχνίες στην Ινδία, στο Νεπάλ, στη Νότια Αμερική.

1982 «Η αντίληψη ότι ο ύπνος ομορφαίνει (beauty sleep) αποκτά μια νέα, σπουδαία σημασία», υποστηρίζει η διορατική Estée Lauder, όταν κυκλοφορεί το Advanced Night Repair. Είναι η πρώτη που μιλάει για επιδιόρθωση της επιδερμίδας κατά τη διάρκεια της νύχτας. Η δημιουργία του θρυλικού πλέον ορού αποτελεί σταθμό στην ιστορία της ομορφιάς για ποικίλους λόγους: είναι ο πρώτος που κυκλοφορεί στην αγορά των καλλυντικών, ο μοναδικός μέχρι τότε που παρουσιάζεται σε μπουκαλάκι με σταγονόμετρο, ενώ επιπλέον διαθέτει και εντελώς καινοτόμα τεχνολογία, σύνθεση, υφή.

Bobbi Brown gettyimages/wireImage/michaelstewart/idealimage

1991 Στον αντίποδα των πληθωρικών 80’s και της φιλοσοφίας «more is more», έρχεται στο προσκήνιο η makeup artist Bobbi Brown και το ολοκαίνουργιο νεοϋορκέζικο brand της! Συνώνυμο της φυσικής ομορφιάς, αλλάζει τα δεδομένα στο χώρο του μακιγιάζ, όπως τα ξέραμε μέχρι τότε. Για τη διάσημη makeup artist ο ρόλος του μακιγιάζ είναι να βελτιώνει και να αναδεικνύει, όχι να μεταμορφώνει, τα χαρακτηριστικά της γυναίκας, ενδυναμώνοντας την προσωπικότητα της και περνώντας το σύνθημα: Be who you are!

2010 Από ένα απλό blog στήνεται μια πανίσχυρη αυτοκρατορία ομορφιάς που κοστίζει πάνω από 1 δις δολάρια, σύμφωνα με τον Forbes! O λόγος για το Huda Beauty της ιρακινής Huda Kattan, η οποία παρατάει τις σπουδές της στα οικονομικά για να γίνει makeup artist και blogger! Το πρώτο προϊόν που λανσάρει, οι ψεύτικες βλεφαρίδες, γίνονται ανάρπαστες και από τότε είναι πάντα sold out! Πλέον η Huda Beauty περιλαμβάνει πολλούς κωδικούς μακιγιάζ, που επίσης γίνονται εξαιρετικά δημοφιλείς σε χρόνο ρεκόρ. Όσο παράδοξο κι αν φαίνεται, το κέρδος δεν είναι ο απώτερος σκοπός της Kattan. «Θέλω να δημιουργήσω νέα πρότυπα ομορφιάς και να εμπνεύσω τις γυναίκες σε όλο τον κόσμο, καλύπτοντας όλους τους χρωματικούς τόνους της επιδερμίδας», έχει πει η κόρη μεταναστών που αποτελεί πρότυπο για τα κορίτσια της Μέσης Ανατολής.

Huda Kattan gettyimages/gettyimageseurope/johnphillips/idealimage

2017 Η διάσημη Rihanna δημιουργεί τη δική της σειρά μακιγιάζ, τη Fenty Beauty, θέλοντας να αναδείξει τη διάσταση της διαφορετικότητας και της ενσωμάτωσης. Και το πετυχαίνει εντυπωσιακά, αφού η περιζήτητη συλλογή περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα 50 αποχρώσεων foundation, για να καλύπτουν περισσότερους σκουρόχρωμους τόνους και υποτόνους, που μέχρι τότε αποκλείονταν από τον χώρο της ομορφιάς.

Rihanna gettyimages/wireImage/hanmyung-gu/idealimage

2019 Στο πλαίσιο της καμπάνιας Confident Beauty, η Bobbi Brown Cosmetics παρουσιάζει για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, στις 8 Μαρτίου, τον φιλανθρωπικό οργανισμό Pretty Powerful Fund, που υποστηρίζει τη δημιουργία νέων δυνατοτήτων για γυναίκες και κορίτσια ανά τον κόσμο που δεν έχουν ίσες ευκαιρίες και δεν απολαμβάνουν πλήρως τα δικαιώματά τους.

Πηγή: www.portraits.gr