Δώστε προσοχή στη σύνδεση του εντέρου με τον εγκέφαλό σας, μπορεί να συμβάλλει στο άγχος σας και στα προβλήματα πέψης, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Ηarvard Health Publishing.

Ο εγκέφαλος έχει άμεση επίδραση στο στομάχι και στα έντερα. Για παράδειγμα, η ίδια η σκέψη του φαγητού μπορεί να απελευθερώσει τους χυμούς του στομάχου πριν το φαγητό φτάσει εκεί. Αυτή η σύνδεση είναι αμφίδρομη. Ένα προβληματικό έντερο μπορεί να στείλει σήματα στον εγκέφαλο, όπως ακριβώς ένας προβληματικός εγκέφαλος μπορεί να στείλει σήματα στο έντερο. Επομένως, η στομαχική ή εντερική δυσφορία ενός ατόμου μπορεί να είναι η αιτία ή το προϊόν του άγχους, του στρες ή της κατάθλιψης. Αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλος και το γαστρεντερικό (GI) σύστημα είναι στενά συνδεδεμένα.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις περιπτώσεις όπου ένα άτομο παρουσιάζει γαστρεντερικές διαταραχές χωρίς προφανή φυσική αιτία. Για τέτοιες λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές, είναι δύσκολο να προσπαθήσουμε να θεραπεύσουμε ένα ταλαιπωρημένο έντερο χωρίς να λάβουμε υπόψη το ρόλο του στρες και του συναισθήματος.

Υγεία του εντέρου και άγχος

Δεδομένου του πόσο στενά αλληλεπιδρούν το έντερο και ο εγκέφαλος, γίνεται ευκολότερο να καταλάβουμε γιατί μπορεί να αισθάνεστε ναυτία πριν από μια παρουσίαση ή να νιώθετε εντερικό πόνο σε περιόδους στρες. Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι οι λειτουργικές γαστρεντερικές καταστάσεις είναι φανταστικές ή όλα είναι στο μυαλό σας. Η ψυχολογία συνδυάζεται με φυσικούς παράγοντες για να προκαλέσει πόνο και άλλα συμπτώματα του εντέρου. Οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες επηρεάζουν την πραγματική φυσιολογία του εντέρου, καθώς και τα συμπτώματα. Με άλλα λόγια, το στρες (ή η κατάθλιψη ή άλλοι ψυχολογικοί παράγοντες) μπορεί να επηρεάσει την κίνηση και τις συσπάσεις του γαστρεντερικού σωλήνα.

Επιπλέον, πολλά άτομα με λειτουργικές γαστρεντερικές διαταραχές αντιλαμβάνονται τον πόνο πιο έντονα από ό,τι άλλοι άνθρωποι, επειδή ο εγκέφαλός τους ανταποκρίνεται περισσότερο στα σήματα πόνου από τον γαστρεντερικό σωλήνα. Το άγχος μπορεί να κάνει τον υπάρχοντα πόνο να φαίνεται ακόμη χειρότερος.

Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, θα μπορούσατε να περιμένετε ότι τουλάχιστον ορισμένοι ασθενείς με λειτουργικές γαστρεντερικές παθήσεις θα μπορούσαν να βελτιωθούν με θεραπεία για τη μείωση του στρες ή τη θεραπεία του άγχους ή της κατάθλιψης. Πολλαπλές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι ψυχολογικά βασισμένες προσεγγίσεις οδηγούν σε μεγαλύτερη βελτίωση των πεπτικών συμπτωμάτων σε σύγκριση με τη συμβατική μόνο ιατρική θεραπεία.

Σύνδεση εντέρου-εγκεφάλου, άγχος και πέψη 

Μήπως τα στομαχικά ή εντερικά σας προβλήματα – όπως καούρες, κοιλιακές κράμπες ή χαλαρά κόπρανα – σχετίζονται με το άγχος; Προσέξτε αυτά και άλλα κοινά συμπτώματα του άγχους και συζητήστε τα με το γιατρό σας. Μαζί μπορείτε να βρείτε στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τους στρεσογόνους παράγοντες στη ζωή σας, αλλά και να διευκολύνετε τις πεπτικές σας ενοχλήσεις.