H οστεοπόρωση θεωρείται μια σιωπηλή νόσος, καθώς συχνά δεν δίνει συμπτώματα, έως ότου συμβεί το πρώτο οστεοπορωτικό κάταγμα. Είναι συνεπώς πολύ σημαντικό να διακρίνει κανείς τις υποψηφίε(ου)ς για μελλοντικό κάταγμα αλλά και να προστατεύσει το σκελετό του. Υποψήφιοι για την εμφάνιση οστεοπόρωσης, σημειώνει ο Ευστάθιος Θ. Χρονόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Ορθοπαιδικής, Β’ Πανεπιστημιακή Ορθοπαιδική Κλινική, Κωνσταντοπούλειο Γ. Νοσοκομείο Ν. Ιωνίας είναι τα άτομα που ακολουθούν καθιστική ζωή, έχουν συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες, λαμβάνουν φάρμακα που επιδρούν στα οστά και εμφανίζουν ανεπάρκεια ή έλλειψη σε βιταμίνη D.
Πώς θα προστατεύσουμε τα οστά μας;
1. Με μια ισορροπημένη διατροφή. Πολλές μελέτες έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών παίζει σημαντικό ρόλο για τη γενική υγεία, ενώ προάγει και την υγεία των οστών.
2. Αποφεύγοντας τροφές πλούσιες σε νάτριο, όπως κονσέρβες, επεξεργασμένες τροφές, αλμυρά σνακ.
3. Προσλαμβάνοντας επαρκή ποσότητα βιταμίνης D. Η βιταμίνη D διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία των οστών. Είναι αυτή που βοηθάει τον οργανισμό μας να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει το ασβέστιο. Χωρίς τη βιταμίνη αυτή τα οστά μας μπορεί να χάσουν μεγάλες ποσότητες ασβεστίου και να γίνουν εύθραυστα.
Η έλλειψη της βιταμίνης μπορεί να προκαλέσει μια πάθηση που ονομάζεται οστεομαλακία στους ενήλικες και ραχίτιδα στα παιδιά.
4. Προσέχοντας τη λήψη ορισμένων φαρμάκων. Η χρόνια χρήση -πάνω από 3 μήνες- κορτικοστεροειδών σε ανθρώπους που πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την εμφάνιση οστεοπόρωσης. Φάρμακα που εξασθενούν τα οστά είναι επίσης τα κυτταροστατικά, οι αναστολείς της αρωματάσης και γενικότερα τα χημειοθεραπευτικά φάρμακα. Επίσης, ορισμένα νευρολογικά, αντιεπιληπτικά σκευάσματα (όπως η φαινυντοΐνη και η φαινοβαρβιτάλη), αλλά και κάποια αντικαταθλιπτικά, θα πρέπει να χορηγούνται με προσοχή και έλεγχο των βιοχημικών οστικών δεικτών.
Ωστόσο, και ορισμένα «αθώα» φάρμακα, όπως τα αντιόξινα -φάρμακα για το στομάχι- και τα σκευάσματα από άλατα αλουμινίου θα πρέπει επίσης να χορηγούνται με προσοχή και για περιορισμένα χρονικά διαστήματα.
5. Η έλλειψη άσκησης αδυνατίζει τα οστά. Η απλή βάδιση, το τρέξιμο, ο χορός, το ποδήλατο και οι σύνθετες ασκήσεις βοηθούν στην οστική υγεία. Φροντίστε να είστε κάθε μέρα δραστήριοι – έστω και για λίγο.

Επιμέλεια: Νεκταρία Καρακώστα, Δημοσιογράφος Υγείας</strong

 

 


Η Health Editor προτείνει: