Πολλοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν το βάρος σας και να οδηγήσουν σε υπέρβαρο ή παχυσαρκία. Μερικοί από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να σας δυσκολεύουν να χάσετε βάρος ή να αποφύγετε την ανάκτηση βάρους που έχετε χάσει.

Οικογενειακό ιστορικό και γονίδια

Το υπερβολικό βάρος και η παχυσαρκία τείνουν να τρέχουν στις οικογένειες, υποδηλώνοντας ότι τα γονίδια μπορεί να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο. Οι πιθανότητες να είστε υπέρβαροι είναι μεγαλύτεροι εάν ένας ή και οι δύο γονείς σας είναι υπέρβαροι ή έχουν παχυσαρκία. Τα γονίδιά σας μπορεί να επηρεάσουν την ποσότητα λίπους που αποθηκεύετε στο σώμα σας και σε ποιά σημεία στο σώμα σας μεταφέρεται το επιπλέον λίπος.

Φυλή ή εθνικότητα

Ορισμένες ομάδες φυλετικών και εθνοτικών μειονοτήτων είναι πιο πιθανό να έχουν παχυσαρκία. Τα ποσοστά παχυσαρκίας στους Αμερικανούς ενήλικες είναι υψηλότερα στους Αφροαμερικανούς, ακολουθούμενοι από Ισπανόφωνους / Λατίνους και μετά Καυκάσιους. Αυτό ισχύει για τους άνδρες και τις γυναίκες. Ενώ οι άνδρες και οι γυναίκες της Αμερικής με ρίζες από την Ασία έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας,  μπορούν ακόμα να διατρέχουν κίνδυνο ασθενειών που σχετίζονται με την παχυσαρκία, εάν φέρουν πολύ ανθυγιεινό λίπος στην κοιλιά τους – ακόμα και όταν το σώμα τους ο δείκτης μάζας (ΔΜΣ) είναι χαμηλότερος.

Ηλικία

Πολλοί άνθρωποι κερδίζουν βάρος καθώς μεγαλώνουν. Οι ενήλικες που έχουν φυσιολογικό ΔΜΣ αρχίζουν συχνά να αυξάνουν το βάρος τους κατά την ενηλικίωση και συνεχίζουν να αυξάνουν το βάρος τους έως ότου είναι ηλικίας 60 έως 65 ετών. Επιπλέον, τα παιδιά που έχουν παχυσαρκία είναι πιο πιθανό να έχουν παχυσαρκία ως ενήλικες.

Φύλο

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η παχυσαρκία είναι πιο συχνή σε μαύρες ή Ισπανόφωνες γυναίκες από ό, τι σε μαύρους ή Ισπανόφωνους άνδρες. Το φύλο  ενός ατόμου μπορεί επίσης να επηρεάσει  το μέρος που αποθηκεύει λίπος το σώμα. Οι γυναίκες τείνουν να συσσωρεύουν λίπος στους γοφούς και τους γλουτούς τους. Οι άνδρες συσσωρεύουν συνήθως λίπος στην κοιλιά. Το επιπλέον λίπος, ειδικά εάν βρίσκεται γύρω από την κοιλιά, μπορεί να θέσει τους ανθρώπους σε κίνδυνο για προβλήματα υγείας, ακόμη και αν έχουν φυσιολογικό βάρος, διαβήτη, πεπτικό και νευροπάθειες σύμφωνα με το σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Διαβήτη (National Institute of Diabetes, Digestive and Kidney Diseases).

Διατροφικές συνήθειες και συνήθειες σωματικής δραστηριότητας

Οι συνήθειες διατροφής και σωματικής άσκησης μπορεί να αυξήσουν τις πιθανότητές σας να γίνετε υπέρβαροι και να είστε παχύσαρκοι εάν

  • Τρώτε  και πίνετε πολλά τρόφιμα και ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, ζάχαρη και λίπος
  • Πίνετε πολλά ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα
  • Περνάτε πολύ χρόνο καθισμένοι ή ξαπλωμένοι και έχετε περιορισμένη σωματική δραστηριότητα

Ο τρόπος ζωής, ο χώρος εργασίας, το παιχνίδι και θρησκεία

Το πώς ζείτε, εργάζεστε, παίζετε και το πώς τελείτε την θρησκευτική σας λατρεία μπορεί να επηρεάσουν τις διατροφικές σας συνήθειες και τις σωματικές σας δραστηριότητες, καθώς και την πρόσβαση σε υγιεινά τρόφιμα και μέρη για να είστε ενεργοί.

Για παράδειγμα, η διαμονή σε μια περιοχή που διαθέτει μεγάλο αριθμό παντοπωλείων μπορεί να αυξήσει την πρόσβασή σας σε τρόφιμα καλύτερης ποιότητας και χαμηλότερες θερμίδες. Η διαμονή σε μια γειτονιά με πολλούς χώρους πρασίνου και ασφαλείς σωματικές δραστηριότητες μπορεί να σας ενθαρρύνει να είστε πιο σωματικά δραστήριοι.

Όπου εργάζεστε και λατρεύετε μπορεί επίσης να σας διευκολύνει να τρώτε ανθυγιεινά τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, οι καφετέριες ή οι ειδικές εκδηλώσεις στο χώρο εργασίας σας ή στον χώρο λατρείας ενδέχεται να μην προσφέρουν υγιεινές επιλογές με χαμηλότερες θερμίδες. Όποτε είναι δυνατόν, ορίστε τις πιο υγιεινές επιλογές και περιορίστε τις λιχουδιές σας σε μια μικρή πίτσα ή κέικ.

Οικογενειακές συνήθειες και πολιτισμός

Η οικογενειακή διατροφή και οι συνήθειες του τρόπου ζωής μπορεί να επηρεάσουν το βάρος και την υγεία σας Ορισμένες οικογένειες μπορεί να καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και πρόσθετα σάκχαρα ή τρώνε μεγάλες ποσότητες ανθυγιεινών τροφίμων σε οικογενειακές συγκεντρώσεις. Ορισμένες οικογένειες μπορεί επίσης να συνηθίζουν να περνούν πολύ χρόνο  παρακολουθώντας τηλεόραση, χρησιμοποιώντας υπολογιστή ή χρησιμοποιώντας μια κινητή συσκευή αντί να είναι ενεργοί και δραστήριοι.

Η κοινωνική ή θρησκευτική κουλτούρα σας μπορεί επίσης να επηρεάσει το βάρος και την υγεία σας λόγω των κοινών συνηθειών διατροφής και τρόπου ζωής. Ορισμένες κουλτούρες μπορεί να καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και πρόσθετα σάκχαρα. Ορισμένες συνήθεις μέθοδοι παρασκευής τροφίμων, όπως το τηγάνισμα, μπορεί να οδηγήσουν σε πρόσληψη θερμίδων. Η τακτική κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, λίπος και ζάχαρη μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους.

Δεν κοιμάστε αρκετά

Τα άτομα που δεν κοιμούνται αρκετά μπορεί να τρώνε περισσότερες θερμίδες και σνακ.  Οι ειδικοί προτείνουν στους ενήλικες ηλικίας 18 έως 64 να κοιμούνται 7 έως 9 ώρες την ημέρα, ενώ οι ενήλικες πάνω των 65 χρειάζονται 7-8 ώρες.

Άλλοι παράγοντες

Άλλοι παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση βάρους περιλαμβάνουν:

  • ορισμένες ιατρικές παθήσεις
  • ορισμένα φάρμακα
  • διατροφική διαταραχή
  • στρες

Photos by Pexels