Επιμέλεια Νεκταρία Καρακώστα, Δημοσιογράφος Υγείας

Στο τέλος του χειμώνα, οι αποθήκες βιταμίνης του οργανισμού μας κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, και για κάποιους ανθρώπους, μπορεί να έχουν εξαντληθεί. Αυτή η έλλειψη μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη γυμναστικής ή στην ανθυγιεινή διατροφή. Είναι ο καιρός για να εξασφαλίσουμε πως θα καταναλώσουμε περισσότερες βιταμίνες, ειδικότερα τώρα που πολλοί από εμάς νιώθουμε μεγαλύτερη κόπωση και πολλές ασθένειες κυκλοφορούν ακόμα τριγύρω.
Ακόμη κι αν έχετε μία ισορροπημένη διατροφή, μπορεί να μην είναι αρκετή για να προμηθεύσει τον οργανισμό σας τη σωστή ποσότητα βιταμινών. Δώστε έμφαση ειδικότερα στις βιταμίνες
C καιD, που βοηθούν την ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού  συστήματος.

Βιταμίνη C

Η Βιταμίνη C, γνωστή και ως ασκορβικό οξύ, είναι ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό μας. Υποστηρίζει την εύρυθμη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος υποστηρίζοντας τη λειτουργία των λευκών αιμοσφαιρίων. Είναι επίσης αντιοξειδωτική, που σημαίνει ότι προστατεύει από βλάβες που προκαλούνται από ελεύθερες ρίζες. Είναι γεγονός πως η βιταμίνη C βελτιώνει την ικανότητά μας να καταπολεμάμε τις λοιμώξεις. Η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή, που σημαίνει πως ο οργανισμός μας δεν έχει τη δυνατότητα να την αποθηκεύσει, οπότε είναι σημαντικό να τροφοδοτούμαστε με αυτήν συστηματικά. Η ημερήσια προτεινόμενη πρόσληψη βιταμίνης C είναι τουλάχιστον 80mg/μέρα, που μπορεί να ανέβει και έως 500-1000 mg ανά ημέρα σε περιόδους έλλειψης βιταμινών και επιδημιών.

H βιταμίνη C παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στις διαδικασίες του ανθρώπινου σώματος. Δεν παρατηρούμε συχνά έλλειψή της, όμως η μειωμένη πρόσληψή της βιταμίνης C, ενδέχεται να μας κάνει πιο ευαίσθητους σε ασθένειες, οπότε προτείνουμε να προσέχετε τη διατροφή σας και να χρησιμοποιήσετε και συμπληρώματα αν κρίνεται απαραίτητο”, τονίζουν διαιτολόγοι.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D αποτελεί τον πιο σημαντικό υποστηρικτή του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην ενεργοποίησης της άμυνάς μας, που σημαίνει πως όοσι έχουν χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D, είναι πιο πιθανό να νοσήσουν από ασθένειες του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος και είναι πιο επιρρεπείς στη λοίμωξη από ορισμένες ασθένειες. Γνωρίζουμε ότι το 80% της απαιτούμενης βιταμίνης D παράγεται στο δέρμα μας ύστερα από έκθεση στον ήλιο και το υπόλοιπο 10-20% μπορεί να συμπληρωθεί με μια ισορροπημένη διατροφή. Όμως, τις περισσότερες φορές αυτό δεν είναι αρκετό για να αποκτήσουμε τα επιθυμητά επίπεδα βιταμίνης D.

Επαγγελματίες υγείας συμφωνούν ότι προς το τέλος του χειμώνα η πλειονότητα των Ευρωπαίων έχουν έλλειψη βιταμόνης D. Συμφωνούν επίσης πως ακόμα και μία υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή δεν περιέχει αρκετή βιταμίνη D για να μας καλύψει τις περιόδους του χειμώνα και της άνοιξης, και αυτός είναι ο λόγος που θα χρειάζεται να λαμβάνουμε συμπληρώματα αυτήν την περίοδο.

Είναι καλή ιδέα η συμπληρωματική λήψη της βιταμίνης, ειδικότερα αυτές τις μέρες που ο περισσότερος κόσμος αποφεύγει να βγει έξω. Η ημερήσια προτεινόμενη πρόσληψη είναι 1500-2000 IU.