Το στρες είναι η φυσική αντίδραση του οργανισμού σε σκέψεις ή γεγονότα που σας κάνουν να αισθάνεστε απειλημένοι ή σε κίνδυνο, είτε είναι πραγματικά είτε φανταστικά. Όταν αντιλαμβάνεστε μια απειλή στη ζωή σας, το νευρικό σας σύστημα ενεργοποιείται με μια αντίδραση «μάχης», απελευθερώνοντας ορμόνες του στρες όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη για να σας βοηθήσει να χειριστείτε καλύτερα μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Σε μικρές δόσεις το άγχος μπορεί να είναι καλό, βοηθώντας σας να  φερθείτε σαν επαγγελματίας κάτω από μια επικείμενη προθεσμία στη δουλειά ή να ενεργήσετε έχοντας ως κίνητρο να είστε ο καλύτερος την κατάλληλη στιγμή. Αλλά το παρατεταμένο άγχος μπορεί να επηρεάσει και το σώμα σας. Δείτε πώς μπορείτε να λειτουργήσετε αν έχετε αυξημένο στρες, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Share Care.

Κλάματα, αλλαγές στην διάθεση και  μειωμένη ενέργεια

Η σύγχρονη ζωή είναι γεμάτη από αγχωτικά γεγονότα. Αλλά όταν φτάσετε στο σημείο να χάσετε την ψυχραιμία σας, ήρθε η ώρα να ελέγξετε τη συναισθηματική σας ευεξία. Τα συναισθηματικά σημάδια στρες μπορεί να περιλαμβάνουν δυσκολία συγκέντρωσης, συχνά κλάματα και μεταβολές της διάθεσης, αποδιοργάνωση, δυσκολία στη λήψη αποφάσεων και γενική έλλειψη ενέργειας, λέει η Sudeepta Varma, MD, ψυχίατρος και κλινικός βοηθός καθηγητή ψυχιατρικής στο NYU Langone Medical Center. Λάβετε υπόψη ότι αυτά τα σημάδια άγχους μπορεί επίσης να σχετίζονται με άλλα ψυχολογικά προβλήματα, επομένως είναι σημαντικό να επισκεφτείτε το γιατρό σας και να μάθετε εάν τα συμπτώματά σας σχετίζονται, στην πραγματικότητα, με το στρες.

Σωματικά, δερματικά και πεπτικά προβλήματα

Μια εργασία που έχετε να κάνετε σας προκαλεί πονοκέφαλο; Μήπως ο  συνεχής τσακωμός με τον σύντροφο σας, σας προκαλεί κόμπους στο στομάχι σας; Μερικές φορές το στρες μπορεί να εκδηλωθεί με σωματικά συμπτώματα που σας κάνουν κυριολεκτικά να νιώθετε άρρωστοι. Μπορούν να περιλαμβάνουν προβλήματα  όπως χρόνιο πόνο στην πλάτη, πόνο στον αυχένα, πόνο στο στήθος, εξανθήματα, κνίδωση, αναπνευστικά προβλήματα, δυσκοιλιότητα και διάρροια. Όταν αρχίσετε να βλέπετε ένα μοτίβο αυτών των φυσικών αλλαγών που συμβαίνουν στο σώμα σας από το στρες, ήρθε η ώρα να δείτε έναν γιατρό, λέει η Varma. Αν δεν αντιμετωπιστούν μπορεί να οδηγήσουν σε μακροχρόνια προβλήματα υγείας που μπορεί να οδηγήσουν σε χαμένες ημέρες στη δουλειά και ακόμη περισσότερες επισκέψεις στο γιατρό.

Άγχος, ανησυχία και ενοχή

Tο υπερβολικό στρες μπορεί να είναι η αιτία. Είτε ανησυχείτε για έναν συγγενή που είναι άρρωστος στο νοσοκομείο ή δεν μπορείτε να ξεπεράσετε τον φόβο της εύρεσης νέας εργασίας, είναι σημαντικό να καταλάβετε ότι το άγχος και το στρες  συνδέονται συχνά. Τα άτομα με ιστορικό άγχους τείνουν να αγωνίζονται περισσότερο με το στρες, γι ‘αυτό πρέπει να προσέχουν για την επιδείνωση της διαταραχής, λέει η Varma. Εάν διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχει διαφυγή από τις ανησυχίες σας και το στρες διαρκεί  περισσότερο από έξι μήνες, θα μπορούσε να είναι ένδειξη διαταραχής άγχους. Η συμβουλή του γιατρού σας μπορεί να σας βοηθήσει να μάθετε σίγουρα.

Ευερεθιστικότητα, θυμός και απογοήτευση

Μερικοί άνθρωποι έχουν την τάση να ανταποκρίνονται στο στρες με το να θυμώνουν, να γίνονται ευέξαπτοι ή να απογοητεύονται. Μερικοί άνθρωποι αφήνουν το στρες να τους κατακλύζει, αλλά πρέπει να μάθουν να γίνονται πιο ευέλικτοι για να μειώσουν το επίπεδο  του στρες τους, λέει η Varma. Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που όλοι αισθάνονται. Αλλά αν το αφήσετε να ξεφύγει από τον έλεγχο, μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις σχέσεις, την υγεία και τη συνολική σας κατάσταση.

Κατάθλιψη ή υπερβολική θλίψη

Γνωρίζετε ότι το στρες μπορεί να σας προκαλέσει κακή διάθεση ή  να σας κάνει να χάσετε την ψυχραιμία σας; Αν δεν ελεγχθεί, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε κατάθλιψη – ειδικά αν έχετε αντιμετωπίσει κατάθλιψη στο παρελθόν. Εάν η θλίψη σας ‘’καλύπτει’’ κάθε μέρα και αισθάνεστε άψυχοι ή κενοί, η κατάθλιψη μπορεί να είναι η αιτία. Οι αλλαγές στην όρεξη, τα συναισθήματα της περατότητας και ακόμη και οι σκέψεις θανάτου ή αυτοκτονίας είναι επίσης κοινά συμπτώματα κατάθλιψης, λέει η Varma. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα ύπνου, συναισθήματα θυμού, έλλειψη συγκέντρωσης και επίσης εμφανίζουν σημάδια απερίσκεπτης συμπεριφοράς, όπως κατάχρηση ουσιών. Το κλειδί είναι να ζητήσετε αμέσως βοήθεια από έναν επαγγελματία υγείας.

Κοινωνική απομόνωση και  μοναξιά

Σας έχει οδηγήσει το στρες στο να θέλετε να αποφύγετε τους άλλους; Η μοναξιά έχει τα οφέλη της. Αλλά εάν αποσυρθείτε από τη κοινωνική ζωή σας  τόσο πολύ που να αισθάνεστε μόνος, ήρθε η ώρα να ζητήσετε υποστήριξη, από άτομα που εμπιστεύεστε. Είναι εύκολο να απομονωθείς μετά από ένα  γεγονός που σου έχει προκαλέσει στρες, αλλά πρέπει να θυμάστε να  κάνετε μια προσπάθεια να συνδεθείτε με τους άλλους, λέει η Varma. Με απλά λόγια, η απομόνωση δεν είναι η απάντηση στην αντιμετώπιση του στρες. Αντ΄ αυτού, το να μιλάς σε κάποιον για τα προβλήματά σου και να αισθάνεσαι υποστήριξη μπορεί να συμβάλει στη μείωση του στρες, μαζί με τη μοναξιά. Έτσι, μην φοβάστε να στραφείτε σε άλλους, συμπεριλαμβανομένων φίλων, οικογένειας, κατοικίδιων ζώων ή ομάδας υποστήριξης ή συμβούλου ως μέρος του σχεδίου ανακούφισης από το στρες.

Έχετε προβλήματα ύπνου

Ο ύπνος σας βοηθά να ‘’επαναφορτίσετε’’, ώστε να μπορείτε να αντιμετωπίζετε τις ευθύνες της ημέρας. Αλλά όταν το στρες αυξάνεται υπερβολικά, μπορεί να είναι δύσκολο να κοιμηθείτε. Η έλλειψη ύπνου παράγει ένα φαινόμενο ‘’ντόμινο’’ αυξάνοντας το επίπεδο του άγχους σας, το οποίο στη συνέχεια σας κάνει να σκεφτείτε παράλογα, καθιστώντας το στρες πιο δύσκολο να το  αντιμετωπίσετε και αυξάνοντας τον κίνδυνο πόνου, τραυματισμού και άλλων προβλημάτων υγείας, λέει η Varma, Η άσκηση τρεις έως πέντε φορές κάθε εβδομάδα σίγουρα βοηθάει. Κάντε κάποιο είδος προπόνησης  με cardio και strength training, και ακόμη και με κάποια γιόγκα αν είναι δυνατόν. Διαθέτοντας χρόνο για χαλάρωση, ακολουθώντας μια υγιεινή διατροφή και διατηρώντας τον χώρο ύπνου σας δροσερό, σκοτεινό και ήσυχο μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε καλύτερα.

Μειωμένη σεξουαλική επιθυμία

Το χειρότερο, επηρεάζει την ερωτική σας ζωή και τα συναισθήματα του συντρόφου σας. Μελέτες δείχνουν ότι το σεξ μπορεί να μειώσει το στρες. Πως; Βοηθά στην απελευθέρωση ορμονών στο σώμα σας  όπως η οξυτοκίνη  και βελτιώνει την αυτοεκτίμησή σας και τη συνολική εικόνα της ζωής. Και μπορεί επίσης να ενισχύσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Θυμηθείτε, το στρες δεν χρειάζεται να επηρεάσει τη ζωή σας αρκεί να βρείτε τρόπους για να το ελέγξετε. Επισκεφτείτε έναν θεραπευτή αν χρειαστεί, λέει η Varma.  Το κλειδί για όλα αυτά είναι να μην περιμένεις μέχρι να χάσεις τον έλεγχο.

Photos by Pexels