Μπορεί οι πρώτες λέξεις ενός παιδιού που μπαίνει στον «κόσμο» της ομιλίας και της επικοινωνίας να ακούγονται κάπως αλλόκοτα -και σίγουρα όχι καλά αρθρωμένες- ωστόσο μέσω της καθημερινής ομιλίας διορθώνονται. Υπάρχουν όμως και πολλά παιδιά που εξακολουθούν να μην ομιλούν σωστά και καθαρά ακόμη και μεγαλώνοντας. Τότε χρειάζονται λογοθεραπεία. Αν όμως δεν διορθωθεί έγκαιρα η ομιλία τους, τότε είναι πιθανόν να δημιουργηθούν και ψυχοκοινωνικά προβλήματα, διότι τα παιδιά κοροϊδεύουν και πληγώνουν.  Πώς όμως αντιμετωπίζεται το πρόβλημα σε μια περίοδο που η μάσκα καλύπτει το βασικό ‘εργαλείο’ της ομιλίας, το στόμα;

Είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούν μάσκα τα παιδιά μας στο σχολείο;

Τι προτείνει η διεθνής επιστημονική κοινότητα κ. καθηγητά; «Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής προτείνει να φορούν μάσκες όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών, εκτός αν συντρέχουν συγκεκριμένοι λόγοι υγείας, οπότε θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικές συνθήκες προστασίας του ίδιου του παιδιού, αλλά και των γύρω του», αναφέρει ο εφευρέτης-καθηγητής κ. Παυλίδης, μιλώντας στο GRTimes.gr.

Όμως, κατά τη θεραπεία λόγου-ομιλίας προκύπτει το εξής πρόβλημα από τη χρήση της μάσκας. Το παιδί πρέπει να βλέπει:

1)    τι σχήμα παίρνουν τα χείλη, το στόμα και η γλώσσα του λογοθεραπευτή, όταν προφέρει τον ήχο ή τη λέξη.

2)    O θεραπευτής πρέπει να έχει καθαρή εικόνα των αντίστοιχων τμημάτων της στοματικής κοιλότητας του παιδιού.

Εάν λοιπόν το πρόσωπο είναι καλυμμένο από τη μάσκα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικά η λογοθεραπεία, σύμφωνα με τον καθηγητή Παυλίδη.

Το πρόβλημα όμως λύνεται μέσω της χρήσης διαφανούς μάσκας-ασπίδας που επιτρέπει την ολοκληρωμένη «θέαση» του προσώπου. «Η συγκεκριμένη μάσκα και είναι πιο εύκολη στη χρήση της και προστατεύει το παιδί, υπό τον όρο ότι θα τηρούνται και οι απαραίτητες αποστάσεις και οι κανόνες υγιεινής. Παράλληλα, μεταξύ του θεραπευτή και του παιδιού πρέπει να είναι τοποθετημένο και ένα διαφανές πλαστικό τουλάχιστον ύψους 60 εκατοστών, ώστε να επιτυγχάνεται η προστασία εις διπλούν. Γιατί ναι μεν  οι διαφανείς μάσκες προστατεύουν αυτόν που τις φοράει, αλλά δεν προστατεύουν τους απέναντι, καθώς εξακολουθούν να φεύγουν σταγονίδια κυρίως κάτω από τη μάσκα και να διασπείρονται. Σε περίπτωση όμως που υπάρχει τοποθετημένο και το διαφανές πλαστικό μεταξύ των δύο και με την προϋπόθεση ότι φορούν και οι δύο τις διάφανες μάσκες, τότε και μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος και γίνεται επιτυχέστερη η λογοθεραπεία» δηλώνει ο κ. Παυλίδης.

Πως λύνεται το πρόβλημα;

«Η διαφανής μάσκα-ασπίδα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο κατά τη διάρκεια της θεραπείας και όχι κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, όταν απλά συζητούν η λογοθεραπεύτρια και ο θεραπευόμενος.  Στο σχολείο δεν πρέπει  να φοράει τη διαφανή ασπίδα αλλά την κανονική, διότι εκεί δεν κάνουν θεραπεία της ομιλίας, αλλά κάνουν κανονικό μάθημα, όπως και οι συμμαθητές τους» προσθέτει.

Ποια η θέση του υπουργείου;

Μέχρι στιγμής, το υπουργείο δεν έχει στείλει οδηγίες που θα προβλέπουν τον τρόπο λειτουργίας των κέντρων ειδικής αγωγής. «Αυτό όμως δεν αποτελεί δικαιολογία για εμάς για να μην επιτελούμε το καθήκον μας. Πρέπει από μόνοι μας να διαβάζουμε, να ενημερωνόμαστε και να είμαστε προετοιμασμένοι.  Η προστασία των θεραπευτών μας και των παιδιών που μας εμπιστεύονται οι γονείς, αποτελεί καθήκον, προτεραιότητα και προσωπική μας ευθύνη και πρέπει να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα. Το κράτος είμαστε εμείς οι πολίτες του, που ο καθένας μας αποτελεί το ένα από 11 εκατομμύρια που το συναποτελούμε» συμπληρώνει ο κ. Παυλίδης.

Οι ικανοί εκπαιδευτικοί και θεραπευτές λύνουν προβλήματα

Η προσαρμογή των παιδιών στα νέα δεδομένα δεν είναι εύκολη και σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να μην πειθαρχούν. «Ο άνθρωπος που ενδιαφέρεται για τον συνάνθρωπο, διαβάζει, μελετάει οτιδήποτε αφορά τον κορονοϊό. Το βασικό είναι να αγαπάμε αυτό που κάνουμε και να έχουμε την αίσθηση του καθήκοντος και της ευθύνης. Ο ανίκανος εκπαιδευτικός θα δημιουργήσει προβλήματα, ενώ ο ικανός θα τα λύσει. Εμείς οι πανεπιστημιακοί έχουμε την ευθύνη να εκπαιδεύουμε σωστά τους εκπαιδευτικούς και τους θεραπευτές για να είναι υπεύθυνα αποτελεσματικοί. Για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να κατανοήσουν γιατί είναι απαραίτητο να φορούν τη μάσκα, πρέπει να το δουν ως καθήκον και όχι ως τιμωρία. Το καλύτερο μέσο για να πεισθούν οι μαθητές μας για τη χρήση της μάσκας, είναι δια της μιμήσεως, δηλαδή να φορά σωστά και πάντοτε ο εκπαιδευτικός και ο θεραπευτής τη μάσκα» καταλήγει ο καθηγητής κ. Παυλίδης.

STELLA VENERI GR TIMES 4-9-2020

Εφευρέτης Καθηγητής Γεώργιος Θ. Παυλίδης

Επιστημονικός Διευθυντής των 37 ‘Dyslexia Centers Pavlidis Method

Καθηγητής Ψυχολογίας και Μαθησιακών Δυσκολιών σε γνωστά πανεπιστήμια της Αγγλίας, Ελλάδας και ΗΠΑ.