Ποιο ακριβώς όμως είναι το πρόβλημα που προκύπτει από την υπερκατανάλωση καλλυντικών και πώς μπορούμε να υιοθετήσουμε μια βιώσιμη ρουτίνα ομορφιάς για να βοηθήσουμε στη σύνθεση μιας πιο ηθικής βιομηχανίας;

Το πρόβλημα

Είτε πρόκειται για μόλυνση των υδάτων με πλαστικές συσκευασίες, είτε για σκουπίδια στους χώρους υγειονομικής ταφής, είτε για μόλυνση του αέρα κατά την παραγωγή και μεταφορά των προϊόντων, η βιομηχανία της ομορφιάς, όπως και όλες οι βιομηχανίες άλλωστε, συμβάλλει το δίχως άλλο στη συνολική μόλυνση του πλανήτη.

Κι όμως τα καλλυντικά έχουν ημερομηνία λήξης

Το πρόβλημα είναι ότι λίγοι κατανοούν ακριβώς το μέγεθος του προβλήματος. Ας μιλήσουμε με στατιστικά. Περίπου 120 δισεκατομμύρια συσκευασίες παράγονται από τη βιομηχανία ομορφιάς κάθε χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι από το σύνολο των αγορασθέντων καλλυντικών, μόλις το 80% χρησιμοποιείται ενεργά. Σκεφτείτε μόνο τις ενυδατικές μάσκες που “κάθονται” ακόμα στο ντουλάπι του μπάνιου και τα extravagant κραγιόν που αγοράσατε πριν χρόνια, αλλά ακόμα δεν έχετε τολμήσει να φορέσετε. Το πρόβλημα έρχεται να εντείνει το γεγονός ότι η πλειονότητα των συσκευασιών των καλλυντικών δεν είναι ανακυκλώσιμη.

Fast Beauty  vs Βιώσιμη ομορφιά

Η βιομηχανία της ομορφιάς μέσα στα τελευταία χρόνια σταδιακά ακολουθεί το δρόμο της μόδας, παίρνοντας μια fast fashion ροπή. Οι εταιρείες νιώθουν πλέον την πίεση να λανσάρουν διαρκώς νέα προϊόντα μακιγιάζ και skincare, τα οποία τις περισσότερες φορές δεν έχουν κάτι νέο να πουν από άποψη φόρμουλας και συστατικών. Στην πραγματικότητα, απλά αυξάνεται το αποτύπωμα άνθρακά τους και τα χρήματα που ξοδεύονται. Η συνεχή παραγωγή νέων προϊόντων κάνει με τη σειρά της τους καταναλωτές να αγοράζουν ολοένα και περισσότερα καλλυντικά, τρέφοντας έτσι τον κύκλο της υπερκατανάλωσης.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Φυσικά για το κέρδος. Λανσάροντας διαρκώς νέα προϊόντα, οι καταναλωτές νιώθουν την “πίεση” να τα αγοράσουν, κάνοντας τη βιομηχανία της ομορφιάς ακόμα πιο επικερδή. Συχνά μάλιστα τα νέα λανσαρίσματα κάνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν νέα προϊόντα, πολύ πριν τελειώσουν αυτά τα οποία ήδη έχουν, αυξάνοντας έτσι τα κέρδη των εταιρειών και τα οικιακά απορρίμματα. Ο μέσος καταναλωτής λέγεται ότι χρησιμοποιεί περίπου 12 skincare προϊόντα τη μέρα. Στην πραγματικότητα, αυτά είναι τα διπλάσια από όσα χρειάζεται η επιδερμίδα του.

Η λύση
Περιορισμός της υπερκατανάλωσης

Μπορούμε να μειώσουμε την ποσότητα προϊόντων που αγοράζουμε, διαβάζοντας πρώτα reviews προκειμένου να μάθουμε αν μια φόρμουλα λειτουργεί και προσφέρει τα αποτελέσματα που υπόσχεται πολύ πριν αγοράσουμε το προϊόν. Πολύ σημαντική είναι επίσης η σύνθεση μιας απλής skincare ρουτίνας λίγων βημάτων, η οποία θα περιορίσει τον κίνδυνο που διατρέχει η επιδερμίδα για τυχόν αλλεργικές αντιδράσεις σε συστατικά, ενώ παράλληλα θα μειωθεί η υπερκατανάλωση και η μόλυνση του περιβάλλοντος.

Επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών

Προκειμένου να μειωθούν τα οικιακά απορρίμματα, προτείνεται η επαναχρησιμοποίηση των συσκευασιών με δημιουργικούς τρόπους. Τα βαζάκια από τις κρέμες, για παράδειγμα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποθήκευση DIY lip scrub, ενώ τα γυάλινα δοχεία των κεριών, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την οργάνωση των πινέλων ή των δίσκων ντεμακιγιάζ.

Ethical brands

Πρόκειται για τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης. Ως καταναλωτές, δείχνοντας την προτίμησή σας σε εταιρείες που κάνουν βήματα μπροστά, θα ενθαρρύνετε και άλλες να υιοθετήσουν περισσότερο eco friendly πρακτικές στην παραγωγή των προϊόντων τους. Πλήρως ανακυκλώσιμες συσκευασίες και refillable προϊόντα είναι μόνο μερικά από τα δείγματα πως ένα brand ενδιαφέρεται για την προστασία του περιβάλλοντος.

Τα μικρά βήματα είναι και τα πιο ισχυρά

Είναι πολύ εύκολο να νιώσουμε πως ό,τι και να κάνουμε δεν είναι αρκετό. Στην πραγματικότητα όμως είναι πολύ πιο σημαντικό 1 εκατομμύριο άνθρωποι να αγοράσουν ένα λιγότερο προϊόν, από 1000 ανθρώπους να υιοθετήσουν ένα zero waste τρόπο ζωής. Τα μικρά βήματα που κάνει ο καθένας μας είναι μερικές φορές και τα πιο ικανά να αλλάξουν το μέλλον του πλανήτη.

Πηγή: harpersbazaar.gr