Διεθνώς καταξιωμένη Αυθεντία στη Δυσλεξία, τη Διάσπαση Προσοχής (ΔΕΠΥ) και την Οφθαλμοκίνηση, ο Καθηγητής Γεώργιος Θ. Παυλίδης, Fellow της Διεθνούς Ακαδημίας Ερευνών Μαθησιακών Δυσκολιών, Καθηγητής επί 44 έτη σε γνωστές σχολές Ψυχολογίας, Ιατρικής και Εκπαίδευσης στην Αγγλία, Ελλάδα καιΗΠΑ, μας βοηθά να αναγνωρίσουμε εγκαίρως τα σημάδια της δυσλεξίας και μας προτείνει τρόπους αντιμετώπισης.

Σύμφωνα με τον Καθηγητή Παυλίδη, τα σημάδια που “προδίδουν” τη δυσλεξία είναι:

  • Η πολύ αργή ανάγνωση διά βίου (με λάθη και κομπιάσματα, επαναλήψεις, παύσεις)
  • Το παιδί άλλα βλέπει, άλλα διαβάζει
  • Έχει μηχανικό – μονότονο ρυθμό στην ανάγνωση, δεν χρωματίζει τη φωνή
  • Έχει δυσκολία μεταφοράς της σκέψης στογραπτό
  • Είναι ανορθόγραφο (μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες),
  • Παραλείπει σημεία στίξης και τόνους
  • Είναι κακογράφος
  • Αργεί να μιλήσει
  • Έχει δυσκολία στην προπαίδεια – αποστήθιση
  • Έχει δυσκολία στη διαχείριση του χρόνου, στον συγχρονισμό, στη διατήρηση ρυθμού
  • Εμφανίζει δυσκολίες αλληλοδιαδοχής, π.χ. δέσιμο κορδονιών, σειρά ημερών, μηνών, κ.λπ.
  • Παρουσιάζει δυσκολίες οργάνωσης – τσαπατσουλιά
  • Δυσκολία στις ξένες γλώσσες, ιδίως στα αγγλικά
  • Έχει επιδόσεις κατώτερςς της πνευματικής τους ικανότητας και προσπάθειας
  • Είναι καλύτερο στα προφορικά από τα γραπτά
  • Είναι καλύτερο στα πρακτικά και τα κατασκευαστικά από τα γλωσσικά, φιλολογικά, Θεωρητικά
  • Έχει ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου
  • Είναι εφευρετικό και δημιουργικό. Σκέφτεται τάχιστα με εικόνες
  • Έχει διάσπαση προσοχής (αφηρημάδα), παρορμητικότητα (ανυπομονησία), υπερκινητικότητα
  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση
  • Εσφαλμένη οφθαλμοκίνηση

Πλεονεκτήματα του ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ 

Διεθνώς, για να διαγνωσθεί ο μαθητής ως δυσλεξικός, πρέπει να υστερεί στην ταχύτητα και την ευχέρεια της Ανάγνωσης τουλάχιστον κατά 1,5 έτος από το μέσο όρο της τάξης του. Συνεπώς, μπορεί να διαγνωσθεί ως Δυσλεξικός, το νωρίτερο μετά τα μέσα της 2ας δημοτικού.

Η διάγνωση με ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ πραγματοποιείται από εξειδικευμένους Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους

και είναι υποκειμενική (=ανακριβής). Η διάγνωση της ΔΕΠΥ είναι ακόμη πιο υποκειμενική (= ανακριβής) και πραγματοποιείται με ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι εκπαιδευτικοί και κυρίως οι γονείς, απαντώντας σε κάθε ερώτηση με ναι ή όχι.

Το ΤΕΣΤ ΠΑΥΛΙΔΗ, καθώς δεν βασίζεται στην ανάγνωση ή τη γραφή, αλλά σε σημαντικές βιολογικές-αντικειμενικές και ακριβείς μετρήσεις (οφθαλμοκίνηση), μπορεί να διαγνώσει τη δυσλεξία και τη ΔΕΠΥ από την προσχολική ηλικία. Έτσι, προλαμβάνει-μειώνει τις Μαθησιακές

Δυσκολίες και τη ΔΕΠΥ, συνεπώς και τα σοβαρά δευτερογενή ψυχο-κοινωνικά προβλήματα (π.χ. Χαμηλή Αυτοπεποίθηση, Αυτοεκτίμηση, Bullying) που δημιουργεί η ταπεινωτική, καθημερινή σχολική-μαθησιακή αποτυχία και η αρνητική-επικριτική συμπεριφορά

στο σπίτι και συχνά στο σχολείο, λόγω άγνοιας.

Εκτός από το αντικειμενικό – βιολογικό Τεστ Παυλίδη, σημειώνει ο Καθηγητής, “χρησιμοποιούμε και τα κλασσικά τεστ ευφυΐας, καθώς και

πολλαπλά τεστ ανάγνωσης, ορθογραφίας και μαθηματικών. Με βάση τα αποτελέσματά τους, καθορίζεται η εξατομικευμένη αντιμετώπιση κάθε παιδιού, ανάλογα με τις συγκεκριμένες αδυναμίες και τις δυνατότητές του”.

Η Πρόγνωση, καθώς και η έγκαιρη και έγκυρη Διάγνωση καθιστούν αποτελεσματικότερη την Αντιμετώπιση, καταλήγει.

Αντιμετώπιση 

Η αντιμετώπιση της Δυσλεξίας είναι ψυχο-εκπαιδευτική και περιλαμβάνει εξειδικευμένες ασκήσεις, οι οποίες προσαρμόζονται διαρκώς – δυναμικά στο μαθησιακό επίπεδο του κάθε μαθητή.

Η Αντιμετώπιση με τη Μέθοδο Παυλίδη εφαρμόζεται ευχάριστα μέσω Η/Υ-Πολυμέσων & TABLETS, από πλήρως εκπαιδευμένους ψυχολόγους και ειδικούς παιδαγωγούς.

H Αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ περιλαμβάνει επίσης φαρμακευτική αγωγή (στις σοβαρές περιπτώσεις) ή ψυχολογική υποστήριξη, που βασίζεται στην Γνωστικο-Συμπεριφορική Θεραπεία ή στο οφθαλμοκινητικό biofeedback ή και στο συνδυασμό τους.

Photos by Pexels

Επιμέλεια: Νεκταρία Καρακώστα, Δημοσιογράφος Υγείας