Η αρτηριακή πίεση αποτελείται από δύο αριθμούς.  Από την συστολική πίεση, η δύναμη που ασκείται στα αιμοφόρα αγγεία όταν χτυπά η καρδιά, είναι ο ανώτερος αριθμός (‘’μεγάλη’’) και την  διαστολική πίεση (‘’μικρή’’), η δύναμη που ασκείται όταν η καρδιά είναι σε ηρεμία. Η συστολική πίεση προσελκύει το μερίδιο του λέοντος από τους γιατρούς και τους ασθενείς, λέει ο καρδιολόγος UAB Jason Guichard, MD, Ph.D, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας UAB (UNIVERSITY OF ALABAMA AT BIRMINGHAM).

«Οι γιατροί είναι πολυάσχολοι άνθρωποι, και ή τους αρέσει ή όχι, εστιάζουν συχνά σε έναν μόνο αριθμό», είπε ο Guichard. «Η συστολική αρτηριακή πίεση είναι το επίκεντρο, και η διαστολική πίεση αγνοείται σχεδόν εντελώς.» Αυτό είναι λάθος, υποστηρίζει. «Η πλειονότητα των αρτηριών σας τροφοδοτούν τα όργανα σας κατά τη διάρκεια της συστολής. Αλλά οι στεφανιαίες αρτηρίες σας είναι διαφορετικές. περιβάλλουν την αορτική βαλβίδα, οπότε παίρνουν αίμα μόνο όταν κλείνει η αορτική βαλβίδα και αυτό συμβαίνει στη διαστολική».

«Η υψηλή αρτηριακή πίεση είναι ένα πρόβλημα, αλλά η χαμηλή αρτηριακή πίεση είναι επίσης ένα πρόβλημα», δήλωσε ο Guichard. Αυτή η συνειδητοποίηση βοήθησε να οδηγήσει μια απόφαση του 2014 από τα μέλη της επιτροπής που διορίστηκαν στην 8η Μικτή Εθνική Επιτροπή (JNC 8) για να χαλαρώσουν τις κατευθυντήριες γραμμές για την αρτηριακή πίεση για όσους είναι άνω των 60 ετών.

«Πριν από χρόνια και μέχρι πρόσφατα, οι γιατροί αντιμετώπιζαν την αρτηριακή πίεση τόσο επιθετικά που πολλοί ασθενείς δεν μπορούσαν καν να σηκωθούν χωρίς να ζαλισθούν (έπεφτε πολύ χαμηλά η πίεση τους)», είπε ο Guichard. «Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στους ασθενείς να γνωρίζουν ότι δεν χρειάζεται να ρίξετε αυτούς τους αριθμούς μέχρι το τίποτα, σε σημείο που να μην μπορείτε να παίξετε με τα εγγόνια σας ή να παίξετε γκολφ ή να κάνετε μια απλή βόλτα, επειδή η αρτηριακή πίεση είναι τόσο χαμηλή. Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση σε αυτόν τον τομέα, ειδικά για τους ηλικιωμένους.»

Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να μειώσουν την αρτηριακή τους πίεση. Τι θα ορίσατε ως «πολύ χαμηλό» και γιατί είναι αυτό το πρόβλημα;

Μια διαστολική αρτηριακή πίεση κάπου μεταξύ 90 και 60 είναι καλή σε ηλικιωμένους. Πολλοί ηλικιωμένοι με χαμηλές διαστολικές πιέσεις κουράζονται ή ζαλίζονται και έχουν συχνές πτώσεις. Προφανώς, αυτό είναι πολύ επικίνδυνο  για άτομα που είναι μεγαλύτερα, που ενδέχεται να έχουν εύθραυστα οστά και άλλα προβλήματα.  Οι στεφανιαίες αρτηρίες σας τρέφονται κατά τη διάρκεια της διαστολικής φάσης. Εάν έχετε χαμηλή διαστολική πίεση, αυτό σημαίνει ότι έχετε χαμηλή πίεση στεφανιαίας αρτηρίας και αυτό σημαίνει ότι η καρδιά σας θα έχει έλλειψη αίματος και οξυγόνου. Αυτό ονομάζουμε ισχαιμία και αυτό το είδος χρόνιας ισχαιμίας χαμηλού επιπέδου μπορεί να αποδυναμώσει την καρδιά με την πάροδο του χρόνου και ενδεχομένως να οδηγήσει σε καρδιακή ανεπάρκεια.

Τι θα μπορούσε να πάθει ένα άτομο που έχει  χαμηλή διαστολική αρτηριακή πίεση;

Υπάρχουν ορισμένα φάρμακα που είναι ένοχα για τη μείωση της διαστολικής αρτηριακής σας πίεσης.  Ένας άλλος λόγος είναι η ηλικία. Καθώς μεγαλώνετε, τα αγγεία σας γίνονται λίγο πιο άκαμπτα, και αυτό τείνει να αυξήσει τη συστολική σας πίεση και να μειώσει τη διαστολική σας πίεση. Είναι δύσκολο να αντιστραφεί η διαδικασία γήρανσης. αλλά μια πιθανή θεραπεία είναι να βρείτε τρόπους για να επιτρέψετε στα αγγεία σας να διατηρήσουν την ελαστικότητά τους ή, εάν την έχουν χάσει, να βρεθεί τρόπος για να λύσετε αυτό πρόβλημα.

Η καλύτερη τρέχουσα θεραπεία είναι να μειωθεί η πρόσληψη αλατιού διατροφής, η οποία έχει αποδειχθεί ότι συνδέεται στενά με την ελαστικότητα των αγγείων σας. Όσο περισσότερο αλάτι τρώτε, τόσο λιγότερο ελαστικά θα είναι τα αγγεία σας. Η πρόσληψη αλατιού των περισσότερων ανθρώπων είναι πολύ υψηλή. Η πρόσληψη αλατιού είναι ένα πολύ συζητημένο θέμα στην ιατρική, αλλά οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η διατροφική πρόσληψη αλατιού μεγαλύτερη από 4 γραμμάρια την ημέρα είναι πολύ υψηλή και λιγότερο από 1,5 γραμμάρια την ημέρα είναι πολύ χαμηλή. Αυτό εξαρτάται από την ηλικία ενός ατόμου και τα υποκείμενα ιατρικά προβλήματα, αλλά αυτό το εύρος είναι ένας καλός κανόνας. Υπάρχουν ορισμένα στοιχεία ότι η ιδανική πρόσληψη αλατιού για υγιείς ανθρώπους είναι περίπου 3,6 γραμμάρια την ημέρα, αλλά και πάλι αυτό συζητείται πολύ.

Η ομάδα υπέρτασης του UAB, με επικεφαλής την Dr. Suzanne Oparil και τον Dr. David Calhoun, έχει αναλύσει μεγάλο μέρος της βασικής επιστήμης που δείχνει την επίδραση του αλατιού σε μοριακό επίπεδο στα αιμοφόρα αγγεία. Στο εσωτερικό, τα αιμοφόρα αγγεία σας είναι επενδεδυμένα με μια λεπτή μονοστιβάδα ενδοθηλιακών κυττάρων. Σε πειραματικό περιβάλλον, η προσθήκη αλατιού σε αυτά τα κύτταρα προκαλεί αλλαγές σχεδόν αμέσως. Γίνονται λιγότερο αντιδραστικά- αυτό σημαίνει ότι ενισχύουν – και χάνουν την ελαστικότητά τους, κάτι που πραγματικά παρατηρείται κλινικά.

Επιπλέον, η σκλήρυνση των αγγείων συμβαίνει πολύ σύντομα μετά την πρόσληψη αλατιού κατά τη διάρκεια του φαγητού, κάτι που είναι πολύ ενδιαφέρον.

Πέρα από τις αλλαγές στα φάρμακα, τι μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι για να αυξήσουν τη διαστολική τους πίεση εάν είναι πολύ χαμηλή;

Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η διατροφή και η άσκηση μπορεί να έχουν άμεσα αποτελέσματα. Το εσωτερικό σας αλλάζει πολύ πιο γρήγορα από ό, τι σας δείχνει ο καθρέφτης. Στο εσωτερικό, έχετε καλύτερα αποτελέσματα όταν τρώτε πιο υγιεινά, ελέγχετε το βάρος σας και δεν καπνίζετε. Ο καθένας σκέφτεται: “Θα πρέπει να το κάνω αυτό για έξι μήνες ή ένα χρόνο προτού δω οποιεσδήποτε αλλαγές” Αυτό δεν είναι αλήθεια. Το σώμα είναι πολύ δυναμικό. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, μπορείτε να δείτε τα οφέλη της αλλαγής του τρόπου ζωής. Στην πραγματικότητα, με τις διατροφικές αλλαγές στην πρόσληψη αλατιού, μπορείτε να δείτε μια διαφορά σε μια ή δύο ημέρες.

Εάν κάποιος έχει χαμηλή διαστολική πίεση, τι πρέπει να κάνει  και οι γιατροί τι να αναζητήσουν;

Εάν δεν χρησιμοποιούν φάρμακα που θα μπορούσαμε να προσαρμόσουμε, το σημαντικό είναι η στενή παρακολούθηση. Θα πρέπει ο ασθενής να πηγαίνει πιο συχνά στον γιατρό και να παρακολουθείται στενά για καρδιαγγειακά νοσήματα ή συμπτώματα καρδιακής ανεπάρκειας.

Photos by Freepik