Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η ακατάστατη διατροφή, η καθιστική ζωή, το κάπνισµα, το στρες, η ρύπανση του περιβάλλοντος, το αλκοόλ και τα φάρµακα προκαλούν αυξηµένη συσσώρευση τοξινών στο σώµα µε αποτέλεσµα να µπλοκάρεται κάθε προσπάθεια ελέγχου του σωµατικού µας βάρους. Η αποτοξίνωση µπορεί να βοηθήσει στη µείωση της κατακράτησης υγρών και να αυξήσει την αποβολή των τοξινών, κυρίως από το ήπαρ (συκώτι) και τα νεφρά. Όσο πιο καθαρό είναι το σώµα µας από τοξίνες, τόσο πιο εύκολο είναι να ελέγξουµε το βάρος µας.

O όρος αποτοξίνωση αναφέρεται κυρίως στην αποµάκρυνση των τοξικών ουσιών από τα νεφρά, το ήπαρ, τους ιδρωτοποιούς, τους σµηµατογόνους αδένες και το παχύ έντερο. Συνεπώς, ουσίες και συστατικά τα οποία προάγουν τη διούρηση, την εφίδρωση και τις εντερικές κενώσεις (µέσω κοπράνων) συµβάλλουν στην αποτοξίνωση του οργανισµού.

Ποια είναι τα σηµάδια που δείχνουν ότι πιθανόν χρειάζεστε για να ξεκινήσετε µια δίαιτα αποτοξίνωσης;

  • Πονοκέφαλοι
  • Κακή διάθεση
  • Εύθραυστα νύχια και µαλλιά
  • Κυτταρίτιδα
  • Αδυναµία συγκέντρωσης και έλλειψη µνήµης
  • Δυσκοιλιότητα
  • Φούσκωµα
  • Χαµηλή ενέργεια

Ποια τα οφέλη της αποτοξίνωσης;

Μετά από ένα πρόγραµµα αποτοξίνωσης οι άνθρωποι αναφέρουν ότι η ενέργειά τους βελτιώνεται, αισθάνονται µεγαλύτερη ζωντάνια και πνευµατική διαύγεια. Βελτιώνεται η πέψη και τα συµπτώµατα δυσπεψίας και φουσκωµάτων, καθώς επίσης και η δυσκοιλιότητα. Επίσης, παρατηρούν απώλεια βάρους και καλύτερο ύπνο.

Ποια πρέπει να είναι η διάρκεια µια αποτοξίνωσης;

Η διάρκεια της αποτοξίνωσης εξαρτάται από την ηλικία, τα επίπεδα υγείας και το πόσο φορτωµένο είναι το σώµα µε τοξίνες. Mια δίαιτα αποτοξίνωσης για ένα διάστηµα 10-15 ηµερών είναι αρκετά καλή και ασφαλής για τον οργανισµό σας. Ωστόσο, είναι καλύτερο πριν προβείτε σε µια δίαιτα αποτοξίνωσης να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελµατία υγείας για να προσαρµόσει το πρόγραµµα σύµφωνα µε τις προσωπικές σας ανάγκες.

Βασικές αρχές διατροφής για αποτοξίνωση.

Don’ts:

  • Aλκοόλ
  • Zάχαρη
  • Aλάτι
  • Kάπνισµα
  • Eπεξεργασµένα τρόφιµα & junk food διότι περιέχουν χαµηλά επίπεδα βιταµινών και θρεπτικών συστατικών, ενώ είναι πλούσια σε συντηρητικά και άλλες επιβλαβείς ουσίες.
  • Kορεσµένο λίπος από το κρέας, τα γαλακτοκοµικά, τα γαριδάκια και τα γλυκά, το βούτυρο, τη µαγιονέζα.

Το top 10 των τροφίµων που αποτοξινώνουν τον οργανισµό:

1

Εσπεριδοειδή, µπρόκολο, φράουλες, αντίδια, παντζάρια, ντοµάτες, κάρδαµο, µούρα: Είναι πλούσια στην πολύτιµη βιταµίνη C, που βοηθάει τον οργανισµό να παράγει γλουταθειόνη, µια ουσία του ήπατος που αποµακρύνει τις τοξίνες.

2

Μην ξεχνάς την αγκινάρα: Η αποτοξινωτική της δράση, οφείλεται στα δύο βασικά συστατικά της, τη σιλυµαρίνη και την κυναρίνη. Η σιλυµαρίνη είναι µία ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία, η οποία καταπολεµά τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισµό. Επίσης, η σιλυµαρίνη έχει αποδειχθεί ότι διατηρεί υγιές το ήπαρ. Το δεύτερο σηµαντικό συστατικό της αγκινάρας, η κυναρίνη, διεγείρει την παραγωγή και έκκριση χολής και έτσι βελτιώνονται τα συµπτώµατα των γαστρεντερικών προβληµάτων, (π.χ. κοιλιακός πόνος, ναυτία, διάρροια ή δυσκοιλιότητα). Η κατανάλωση αγκινάρας αλλά και αφεψηµάτων µε εκχυλίσµατα αγκινάρας έχει αποτοξινωτική δράση, χάρη στη διουρητική δράση τους.

3

Φασόλια σόγιας & αυγά: Είναι πλούσια σε λεκιθίνη, ένα σηµαντικό συστατικό για τη λειτουργία του ήπατος και απαραίτητο για την καλή λειτουργία της χολής.

4

Σκόρδο: Έχει αντισηπτική και αντι-ιική δράση, λόγω της αυξηµένης του περιεκτικότητας σε αλυσίνη. Συµβάλλει στην εύρυθµη λειτουργία των ηπατικών ενζύµων και στη διαδικασία της αποτοξίνωσης. Συστήνεται να καταναλώνεται ωµό.

5

Λαχανάκια Βρυξελλών: Το σύνολο των αντιοξειδωτικών και φυτικών ινών που περιέχουν, τονώνουν τη λειτουργία του ήπατος (συκωτιού), το οποίο έχει σηµαντικό ρόλο στην αποτοξίνωση του οργανισµού, µιας και µέσω αυτού ποικίλες τοξίνες µεταβολίζονται σε ακίνδυνα για τον οργανισµό προϊόντα, τα οποία στη συνέχεια απεκκρίνονται στη χολή ή στα ούρα.

6

Παντζάρια: Ένα από τα σπουδαιότερα λαχανικά για την αποτοξίνωση του οργανισµού από τα βαρέα µέταλλα και τις τοξίνες, εφόσον βοηθάει το συκώτι να µεταβολίσει τα λιπαρά και τον οργανισµό να απαλλαγεί από τις τοξίνες του.

7

Αβοκάντο, πορτοκάλι, ξηροί καρποί, πίτουρο, σύκα, δαµάσκηνα, µπανάνα, πατάτες βραστές, ντοµάτα ωµή, πιπεριές πράσινες ωµές, φασόλια, πράσο βρασµένο: Λόγω της υψηλής τους περιεκτικότητας σε κάλιο, µειώνουν την κατακράτηση υγρών, αυξάνοντας τη διούρηση και αποβάλλοντας τοξίνες από τον οργανισµό.

8

Τρόφιµα ολικής αλέσεως (δηµητριακά, ζυµαρικά, καστανό ρύζι, φαγόπυρο): H αυξηµένη περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες καταπολεµά τη δυσκοιλιότητα και ευνοεί την καλή λειτουργία του εντέρου. Το φαγόπυρο µπορούµε να το βρούµε ωµό (βράζεται όπως το ρύζι σε αναλογία 1 φλιτζάνι φαγόπυρου προς 2 φλιτζάνια νερό), σε µορφή αλευριού, αλλά και φρυγανισµένο (ονοµάζεται Kasha).

9

Γιαούρτι: Είναι πλούσιο σε προβιοτικούς οργανισµούς, που επιδρούν θετικά στο πεπτικό και το ανοσοποιητικό σύστηµα του ανθρώπου. Παρότι αναπαράγονται στον ανθρώπινο οργανισµό, εντούτοις διάφοροι παράγοντες, όπως το στρες, η κακή διατροφή και οι ασθένειες, µειώνουν τον αριθµό τους στο ανθρώπινο σώµα.

10

Ρόκα: Το πράσινο χρώµα της µαρτυρά το αυξηµένο περιεχόµενο σε χλωροφύλλη και µαγνήσιο, τα οποία ενισχύουν τη σωστή λειτουργία περισσότερων από 300 µεταβολικών δράσεων στον οργανισµό. Επίσης, η χλωροφύλλη προστατεύει από τις αφλατοξίνες, που συχνά συναντώνται σε µουχλιασµένα δηµητριακά και όσπρια και µπορούν να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στο γενετικό υλικό (DNA) και στο συκώτι.

Τα βότανα σύµµαχος της «φυσικής» αποτοξίνωσης

Τσουκνίδα: Διουρητικό βότανο, καθαρίζει το αίµα και τονώνει τον οργανισµό. Είναι πλούσια σε ασβέστιο, κάλιο, νάτριο, σίδηρο και βιταµίνες (Α, Β, C).

Πικραλίδα: Η πικραλίδα ή αλλιώς ταραξάκος ρυθµίζει την όρεξη, συµβάλλει στην εύρυθµη λειτουργία του ήπατος και έχει καταπραϋντική δράση.

Γαϊδουράγκαθο: Βότανο µε την ισχυρή αποτοξινωτική δράση. Αναγεννά τα κατεστραµµένα κύτταρα του ήπατος και προστατεύει το ήπαρ από τις τοξίνες του περιβάλλοντος, το αλκοόλ και  την υπερβολική κατανάλωση φαρµάκων.

Τζίντζερ: Το τζίντζερ, φρέσκο ή αποξηραµένο, ενισχύει την καύση των θερµίδων, κάνοντας τους ιστούς να χρησιµοποιούν περισσότερη ενέργεια. Το τζίντζερ βοηθάει επίσης στη λειτουργία των αρθρώσεων και στον έλεγχο της χοληστερόλης. Ένας τρόπος για να χρησιµοποιήσετε το τζίντζερ είναι ως τσάι, το οποίο βοηθάει να απαλλαγείτε από τις τοξίνες.

Κόλιανδρος: Εξαιρετικό για την αποτοξίνωση από τον υδράργυρο (βαρύ µέταλλο), ο οποίος έχει διεισδύσει στο περιβάλλον. Μπορεί να συνοδεύσει σχεδόν όλες τις σαλάτες µας, αλλά και τα περισσότερα φαγητά µας… Μπορεί να γίνει χυµός µαζί µε καρότα, µήλα, παντζάρια, αλλά και µε οποιοδήποτε πράσινο λαχανικό και να µας προσφέρει ένα γευστικό smoothie.

Kολλιτσίδα: Tα φύλλα της καταναλώνονται και βρασµένα σε σαλάτες. Eίναι ένα βότανο που αποµακρύνει τις τοξίνες από τον οργανισµό και καθαρίζει το αίµα. Η κύρια ουσία της είναι ένα γλυκοσίδιο, το ασπερουλοσίδιο.

Ο δεκάλογος της αποτοξίνωσης

  1. Φροντίστε να καταναλώνετε καθηµερινά 5 γεύµατα (πρωινό, δεκατιανό, µεσηµεριανό, απογευµατινό, ελαφρύ βραδινό), προκειµένου να ενεργοποιήσετε το µεταβολισµό σας και την καύση λίπους.
  2. Ξεκινάτε τη µέρα σας πάντα µε πρωινό. Σας γεµίζει µε ενέργεια για το ξεκίνηµα της ηµέρας και βοηθά στη µείωση του βάρους.
  3. Ενυδάτωση: Καταναλώνετε καθηµερινά 2 λίτρα νερό για να βοηθήσετε στην αποβολή τοξινών από τα νεφρά. Η αφυδάτωση αυξάνει το οξειδωτικό στρες. Στην πρόσληψη υγρών συµβάλλουν επίσης: το νερό, οι χυµοί, τα ηµίπαχα γαλακτοκοµικά, ο ελληνικός ή στιγµιαίος καφές, το τσάι, το ρόφηµα κρόκου Κοζάνης.
  4. Επιλέγετε εποχικά φρούτα & λαχανικά: Επιλέγοντας φρούτα και λαχανικά που είναι στην καλύτερή τους εποχή, από τη µία καταναλώνετε τροφές µε τη µέγιστη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικές ουσίες και από την άλλη δεν προσλαµβάνετε τις χηµικές ουσίες τις οποίες τα τρόφιµα αυτά ενδέχεται να περιέχουν, όταν δεν είναι στην εποχή τους, όπως χηµικά, φυτοφάρµακα και ορµόνες.
  5. Επιλέγετε τρόφιµα από όλες τις οµάδες τροφίµων (άπαχο κρέας, ψάρι, φρούτα, λαχανικά, άπαχα γαλακτοκοµικά, δηµητριακά, ελαιόλαδο), προκειµένου να λαµβάνετε όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε.
  6. Καταναλώνετε 5-7 µερίδες φρούτων και λαχανικών καθηµερινά, προκειµένου να καλύψετε τις ηµερήσιες ανάγκες σας σε φυτικές ίνες.
  7. Αν η αρτηριακή σας πίεση είναι σε φυσιολογικά επίπεδα, αποφύγετε την προσθήκη αλατιού. Ενισχύστε τη γεύση και την αποτοξινωτική δράση των γευµάτων σας, προσθέτοντας λεµόνι και µυρωδικά, όπως ο µαϊντανός και το σέλινο.
  8. Αποφεύγετε τρόφιµα όπως: κέικ, πάστες, µαγιονέζα, κρέµα γάλακτος, ντρέσινγκ, βούτυρο, πλήρη γαλακτοκοµικά προϊόντα. Αυτά έχουν αυξηµένη περιεκτικότητα σε λίπος και θερµίδες, µε αποτέλεσµα να δρουν ανασταλτικά στην προσπάθειά σας να χάσετε κιλά.
  9. Πηγαίνετε γυµναστήριο, περπατήστε ή αθληθείτε. Με αυτόν τον τρόπο θα διασπάσετε το λίπος, αλλά και θα ενεργοποιήσετε το έντερό σας, για να αποµακρυνθούν οι περιττές ουσίες.

Μετά από ένα πρόγραµµα αποτοξίνωσης οι άνθρωποι αναφέρουν ότι η ενέργειά τους βελτιώνεται, αισθάνονται µεγαλύτερη ζωντάνια και πνευµατική διαύγεια. Βελτιώνεται η πέψη και τα συµπτώµατα δυσπεψίας και φουσκωµάτων, καθώς επίσης και η δυσκοιλιότητα. Επίσης, παρατηρούν απώλεια βάρους και καλύτερο ύπνο.