O εγκλεισμός, η κατάσταση φόβου και ανασφάλειας που βιώνουμε όλοι λόγω της πανδημίας, η μοναξιά και η απομόνωση μπορεί να πυροδοτήσουν ή να επιτείνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Το διάστημα αυτό πολύς  κόσμος εμφανίζει αλλαγές στις συνήθειες του ύπνου του (υπερβολικός ή ελάχιστος ύπνος), υπερκατανάλωση φαγητού και αλκοόλ ή επιθετική συμπεριφορά. Όλα αυτά είναι σημάδια καταθλιπτικής διάθεσης.

Για την καταπολέμησή τους, η Δρ Ίλια Θεοτoκά, Κλινική Ψυχολόγος ψυχοθεραπεύτρια στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, πρόεδρος της Δράσης για την Ψυχική Υγεία, μας δίνει ορισμένες “αντικαταθλιπτικές” συμβουλές:

1.Μιλήστε σε κάποιον δικό σας για τα συναισθήματά σας.

2.Διατηρήστε, όσο γίνεται, μία θετική διάθεση. Αποδεχτείτε ότι στη ζωή υπάρχουν δυσκολίες, θλίψη, δυσάρεστες στιγμές. Είναι σημαντικό να μπορούμε να αγαπάμε τη ζωή, ακόμα και στις πιο δύσκολες φάσεις της.

3.Προσπαθήστε να σκέφτεστε ρεαλιστικά. Ελέγξτε τις προσδοκίες και τις προτεραιότητές σας. Μην εστιάζετε στα αρνητικά μίας κατάστασης, δείτε και τις θετικές της πλευρές.

4.Μην αφήνετε τις αρνητικές σκέψεις να επηρεάζουν τον τρόπο που θα επιλύσετε ένα πρόβλημα. Να είστε ανοιχτοί σε πιθανές λύσεις.

5.Κάντε μία λίστα με αυτά που σας αρέσουν στον εαυτό σας.

6.Επιτρέψτε στον εαυτό σας να μην είστε τέλειοι.

7.Φροντίστε να θέτετε μικρούς στόχους καθημερινά. Όταν τους ολοκληρώνετε, να επιβραβεύετε τον εαυτό σας.

8.Φροντίστε τη διατροφή σας. Επιλέγετε τροφές με Ω-3 λιπαρά και πλούσιες σε βιταμίνη Β12.

9.Αποφύγετε το αλκοόλ και την υπερβολική ποσότητα καφέ.

10.Φροντίστε τον ύπνο σας.

11.Βάλτε συστηματικά την άσκηση στη ζωή σας (π.χ. περπάτημα καθημερινά). Αν μάλιστα συνδυάσετε την άσκηση με φιλική παρέα, θα γίνει ακόμη πιο ευχάριστη.

12.Φροντίστε να εκτίθεστε στον ήλιο.

13.Βάλτε καινούργιες δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή σας (ζωγραφική, μουσική, φωτογραφία). Το να είμαστε δημιουργικοί, μας επιτρέπει να εξερευνούμε τα συναισθήματά μας και να εκφραζόμαστε. Παράλληλα, μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα και μας δίνει ικανοποίηση.

14.Εμπλακείτε πιο ενεργά σε δραστηριότητες. Κρατήστε κοντά σας τους φίλους και την οικογένεια.

Οι παραπάνω συμβουλές μπορεί να σας βοηθήσουν σημαντικά, αλλά δεν αρκούν. Αν τα καταθλιπτικά συναισθήματα είναι έντονα, διαρκούν πάνω από δύο εβδομάδες και επηρεάζουν σοβαρά την καθημερινή σας λειτουργικότητα, αλλά και αν σκέπτεστε ότι η ζωή δεν αξίζει και κάνετε σκέψεις να δώσετε τέλος στη ζωή σας, θα πρέπει να επισκεφτείτε άμεσα έναν κλινικό ψυχολόγο ή ψυχίατρο, να ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία ή/και να πάρετε αντικαταθλιπτική αγωγή.

Είναι σημαντικό να έχετε υπόψη σας ότι Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΟΥ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ, ΕΦΟΣΟΝ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΤΕ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ.

Επιμέλεια: Νεκταρία Καρακώστα, Δημοσιογράφος Υγείας