H μέτρια έκθεση στον ήλιο έχει ευεργετικά οφέλη για την υγεία. Όταν, όμως, γίνεται ανεξέλεγκτα, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως ηλιακό έγκαυμα, φωτογήρανση (ρυτίδες, σκληρότητα και ξηρότητα λόγω της καταστροφής του κολλαγόνου και της ελαστίνης), ανοσοκαταστολή και βλάβες
στα μάτια (φωτοκερατίτιδα, καταρράκτης, εκφύλιση ωχράς κηλίδας κ.ά.), ενώ αυξάνει τον κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου του δέρματος. Η βλάβη μάλιστα στο δέρμα από την υπεριώδη UV ακτινοβολία δεν περιορίζεται μόνο στη στιγμή της έκθεσης, αλλά η βλάβη στο γενετικό υλικό των κυττάρων συνεχίζεται για πολλές ώρες ακόμη και στη σκιά.

Ηλιοπροστασία

Οι βασικοί κανόνες ηλιοπροστασίας για μικρούς και μεγάλους περιλαμβάνουν:
✤ Αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο κατά τις
μεσημεριανές ώρες.
✤ Αναζήτηση σκιάς.
✤ Χρήση προστατευτικού ρουχισμού.
✤ Χρήση κατάλληλων γυαλιών ηλίου.
✤ Χρήση αντιηλιακού ευρέος φάσματος.
✤ Αποφυγή του solarium.

Προφύλαξη από τον ήλιο των μωρών και των μικρών παιδιών. Η προφύλαξη των μικρών ηλικιών είναι πολύ σημαντική, καθώς τα παιδιά έχουν πολύ ευαίσθητο δέρμα και  αντιμετωπίζουν κίνδυνο ηλιακών εγκαυμάτων. Η έκθεση αυτών των ηλικιών στην ακτινοβολία αυξάνει τον κίνδυνο εξαλλαγής σπίλων και τον κίνδυνο εμφάνισης μελανώματος στο μέλλον.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα παιδιά κάτω των 6 μηνών, τα οποία δεν πρέπει να εκτίθενται στον ήλιο ούτε να χρησιμοποιούν αντιηλιακά. Τα μωρά άνω των
6 μηνών και τα νήπια θα πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικό αντιηλιακό για βρέφη και νήπια με φυσικά φίλτρα και SPF 30+ και να ανανεώνεται κάθε δύο ώρες.

Μύθοι για τα αντηλιακά

Δυστυχώς, στη χώρα μας η χρήση των αντιηλιακών συνοδεύεται και από αρκετά διαδεδομένους μύθους,με κυριότερο εκείνον που αναφέρει ότι συμβάλουν στην εμφάνιση ανεπάρκειας σε βιταμίνη D.

Σύμφωνα με μελέτες, η ανεπάρκεια της βιταμίνης D δεν προκύπτει από τη χρήση των αντιηλιακών. Η τακτική εφαρμογή αντιηλιακού μειώνει την παραγωγή
της βιταμίνης D, χωρίς όμως να οδηγεί σε καμία μορφή ανεπάρκειας. Σύμφωνα με μελέτες, η έκθεση του προσώπου, των χεριών ή των ποδιών/ράχης στην
ηλιακή ακτινοβολία για 5-30 λεπτά, δύο φορές την εβδομάδα είναι αρκετή για τη σύνθεση ικανοποιητικής ποσότητας βιταμίνης D.

Για αυτό και το αντιηλιακό δεν είναι μόνο για την παραλία. Χρησιμοποιείται όλο τον χρόνο και όλη τη διάρκεια της ημέρας, ακόμη κι όταν έχει συννεφιά.

Μύθος είναι, επίσης, ο ισχυρισμός ότι τα χημικά συστατικά του αντιηλιακού απορροφώνται από τον οργανισμό και είναι επικίνδυνα. Παρόλο που ένα μέρος τους απορροφάται, δεν είναι επιβλαβή για τον άνθρωπο.

UV SHIELD: Ασπίδα κατά της βλαβερής ακτινοβολίας

Ένας απλός και πρακτικός τρόπος για να διαπιστώσετε πόση UV ακτινοβολία λαμβάνετε είναι να αναζητήσετε τη σκιά σας: Εάν η σκιά σας είναι πιο ψηλή από εσάς νωρίς το πρωί και έως το απόγευμα, η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία είναι πιθανό να είναι χαμηλότερη. Εάν, όμως, η σκιά σας είναι χαμηλότερη από εσάς, ειδικά το μεσημέρι, εκτίθεστε σε υψηλότερα επίπεδα υπεριώδους ακτινοβολίας.

Μια νέα, δωρεάν εφαρμογή για φορητές συσκευές (κινητά τηλέφωνα και tablet), η UV Shield, που ανέπτυξα σε συνεργασία με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία μπορεί να σας δώσει ακόμη πιο αξιόπιστη πληροφόρηση για την έκθεσή σας στην υπεριώδη ακτινοβολία, καθώς ενημερώνει όσο το δυνατό πιο
κοντά σε πραγματικό χρόνο για την ένταση υπεριώδους ακτίννοβολίας (UV) στον ελλαδικό χώρο.

Πατώντας το σημείο όπου βρίσκεται κάποιος στον χάρτη μπορεί να δει την ένταση της υπεριώδους ακτινοβολίας στο σημείο όπου βρίσκεται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, τόσο αριθμητικά (0-2=χαμηλός κίνδυνος, 3-5=μέτριος κίνδυνος, 6-7=υψηλός κίνδυνος, 8-10=πολύ υψηλός κίνδυνος, 11=πάρα πολύ υψηλός κίνδυνος), όσο και χρωματικά. Ανάλογα με το επίπεδο του κινδύνου μάλιστα, η εφαρμογή προτείνει και τα ανάλογα μέτρα προστασίας.

Μεταξύ άλλων, η εφαρμογή μπορεί να σας βοηθήσει, καταχωρώντας π.χ. χρώμα ματιών και μαλλιών και απαντώντας σε κάποιες ερωτήσεις
για το πώς συμπεριφέρεται το δέρμα σας μετά την έκθεση στον ήλιο, να βρείτε και τον φωτότυπό σας.

Κατεβάστε τη δωρεάν στο κινητό σας και θα γίνει “σύμμαχος” της ηλιοπροστασίας σας!