Άγχος, ψυχική κόπωση και κρίσεις πανικού; Στις πρωτόγνωρες συνθήκες που ζούμε, τίποτα δεν είναι αφύσικο. Οι ειδικοί μάλιστα αναφέρουν ότι η καθημερινή ανακοίνωση των θανάτων προκαλεί μετατραυματικό στρες και πως η επόμενη μέρα της πανδημίας θα μας βρει όλους να αναζητούμε περισσότερες υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Διόλου τυχαίο που οι γραμμές ψυχολογικής υποστήριξης που έχουν ήδη δημιουργηθεί από διάφορους φορείς γνωρίζουν ήδη τεράστια αποδοχή.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός έχει εκδώσει χρήσιμες οδηγίες για τη διαχείριση του στρες κατά την πανδημία. Σε αυτές μεταξύ άλλων τονίζει:

  • Ότι είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε λύπη, άγχος, σύγχυση, φόβο ή θυμό κατά τη διάρκεια μιας κρίσης. Mιλήστε με κάποιο άτομο που εμπιστεύεστε, επικοινωνήστε με τους φίλους ή την οικογένειά σας. Θα σας βοηθήσει.
  • Φροντίστε τη διατροφή σας, την άσκησή σας και τον ύπνο σας. Oρισμένα συστατικά που βρίσκονται σε βότανα ή τροφές μπορούν να βοηθήσουν στην εξάλειψη του στρες.
  • Το ότι δεν μπορείτε να δείτε την οικογένεια και τους φίλους σας δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να μιλήσετε μαζί τους στο τηλέφωνο ή να επικοινωνήσετε μαζί τους μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • Μην χρησιμοποιείτε το τσιγάρο, το αλκοόλ ή άλλα ναρκωτικά για να ανακουφιστείτε από τα δυσάρεστα συναισθήματά σας.
  • Εάν αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας, μιλήστε με έναν επαγγελματία υγείας.
  • Συγκεντρώστε πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν προσδιορίστε με ακρίβεια τον κίνδυνο που διατρέχετε ώστε να λάβετε τις αναγκαίες προφυλάξεις. Βρείτε μια αξιόπιστη πηγή που μπορείτε να εμπιστευτείτε, όπως ο ιστότοπος του ΠΟΥ ή οι τοπικές αρχές δημόσιας υγείας.
  • Περιορίστε την ανησυχία και την ταραχή, μειώνοντας τον χρόνο που εσείς και η οικογένειά σας ξοδεύετε μπροστά στην τηλεόραση, προσλαμβάνοντας  πληροφορίες που σας αναστατώνουν.
  • Αξιοποιήστε τις δεξιότητες που στο παρελθόν σας βοήθησαν να διαχειριστείτε τις δυσκολίες.

Επιμέλεια : Νεκταρία Καρακώστα, Δημοσιογράφος Υγείας