Αν κρατάτε την πανάκριβη κρέμα που αγοράσατε κάποτε, μόνο για ειδικές περιστάσεις, ή τη χρησιμοποιείτε με το σταγονόμετρο για να …φτουρήσει, καλό είναι να θυμάστε ότι τα καλλυντικά δεν ζουν αιώνια. Διαβάστε στο σημερινό μας post, για πόσο χρόνο διατηρούνται, τι θα πρέπει να προσέχετε περισσότερο και αν είναι ασφαλές να χρησιμοποιείτε προϊόντα που “επισήμως”, έχουν λήξει.
«Έχω μια παλιά, δεν θυμάμαι πότε την αγόρασα, 2-3 φορές τη χρησιμοποίησα. Κάνει να τη βάλω ή θα έχει χαλάσει;». Κουβεντιάζοντας τις προάλλες με μια παλιά φίλη στο τηλέφωνο, περί ανέμων και υδάτων, πιάσαμε όπως ήταν φυσικό και το αγαπημένο μας θέμα, τα καλλυντικά. Με ρώτησε λοιπόν ως «ειδήμονα», αν μπορούσε, να αντικαταστήσει την κρέμας ημέρας που της είχε τελειώσει, με μια ακριβή αντιγηραντική κρέμα που είχε κάνει δώρο στον εαυτό της – την είχε βρει σε προσφορά- πριν πολύ καιρό, αλλά την …τσιγκουνευόταν και τη χρησιμοποιούσε σπάνια. Η απάντηση που έδωσα στη φίλη μου ήταν η “μαγιά” για το σημερινό μας post.
Ναι, τα καλλυντικά λήγουν.
Τα προϊόντα περιποίησης δεν είναι σαν το καλό κρασί που με τον καιρό γίνεται καλύτερο. Μάλλον μοιάζουν με το γάλα, που αν το αφήσεις παραπάνω από όσο πρέπει απλά θα ξινίσει. Θεωρητικά, η διάρκεια ζωής για τα περισσότερα από αυτά, φτάνει τα 3 χρόνια, με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν ανοιχτεί και διατηρούνται σε χώρο χωρίς ζέστη και υγρασία. Τι γίνεται όμως με εκείνα που τα ανοίξατε, τα χρησιμοποιήσατε για λίγο και μετά τα αφήσατε στο… ράφι; Εδώ, απάντηση δίνει η νομοθεσία, με την υποχρεωτική σήμανση PAO (Period After Opening): ένα εικονίδιο που θυμίζει ανοιχτό βαζάκι κρέμας και δίπλα του, το γράμμα Μ με έναν αριθμό. Για παράδειγμα, το 12M δίπλα στο βαζάκι σημαίνει ότι η κρέμα σας θα είναι ασφαλής και αποτελεσματική μέχρι και 1 χρόνο από το άνοιγμά της. Το 12Μ θα το δείτε στα περισσότερα προϊόντα, σε αεροστεγείς συσκευασίες με αντλία, μπορεί να δείτε 18 ακόμα και 24Μ, ενώ στις κρέμες ματιών επικρατεί το 6Μ που σημαίνει ότι η διάρκεια ζωής τους δεν ξεπερνά τους 6 μήνες. Tip: Για να θυμάστε πόσο καιρό χρησιμοποιείτε ένα καλλυντικό, κολλήστε ένα στίκερ με την ημερομηνία που το πρωτοανοίξατε.
- Το βαζάκι δεν είναι το μόνο σύμβολο . Αρκετά brands δερμοκαλλυντικών και φυτικών καλλυντικών ακολουθώντας το ασφαλέστερο σύστημα που ισχύει για τα τρόφιμα, αναγράφουν συγκεκριμένα, μέχρι πότε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα προϊόντα τους. Στην περίπτωση αυτή θα δείτε μια κλεψύδρα και το γνωστό Best Before End Of…με τη χρονιά ή και τον μήνα λήξης.
Από τι εξαρτάται η…μακροζωία τους;
Η ζωή ενός καλλυντικού μπορεί να παραταθεί ή να συντομευθεί, ανάλογα με τη μορφή και τη σταθερότητα των συστατικών του. Συνήθως, τα προϊόντα που έχουν σαν βασικό συστατικό τους το νερό έχουν μικρότερο χρόνο ζωής- το νερό ευνοεί την ανάπτυξη βακτηριδίων και μικροβίων- σε αντίθεση με τα έλαια τα οποία, επειδή δεν περιέχουν καθόλου νερό, μπορούν να διατηρηθούν αναλλοίωτα για χρόνια. Τέλος, το μέρος που διατηρείτε τα καλλυντικά σας αφότου ανοιχτούν και, κυρίως, ο τρόπος που τα χρησιμοποιείτε, ενδέχεται να αλλοιώσουν νωρίτερα την σύνθεσή τους και να τα οδηγήσουν σε… πρόωρο θάνατο. Γι’ αυτό, μην πυροβολείτε τα συντηρητικά. Είναι τα μόνα που μπορούν να προστατεύουν τη σύνθεση για αρκετό χρόνο μετά το άνοιγμα της συσκευασίας .
Είναι επικίνδυνο να χρησιμοποιηθούν μετά την ημερομηνία λήξης τους;
Όχι. Η παρουσία των συντηρητικών εγγυάται την ασφάλειά τους ακόμα και μετά τη λήξη τους. Τα μόνα που θέλουν προσοχή είναι όσα δεν χρησιμοποιούν καθόλου συντηρητικά -τα βιολογικά και τα λεγόμενα «φρέσκα» καλλυντικά- γιατί μετά την ημερομηνία λήξης τους ενδέχεται να αναπτυχθούν βακτήρια.
Το βασικό πρόβλημα με τα…ληγμένα είναι ότι χάνουν τη δύναμή τους. Για παράδειγμα, η δράση της βιταμίνης C διαρκεί το πολύ 1-2 μήνες, όταν περιέχεται σε κρέμες που κυκλοφορούν σε κοινά βαζάκια, γιατί ερχόμενη σε επαφή με το φως και τον αέρα, οξειδώνεται-αυτός είναι ο λόγος που συνήθως την βρίσκουμε σε αεροστεγείς, αδιαφανείς συσκευασίες. Τα ένζυμα που μπορεί να περιέχει μια απολεπιστική φόρμουλα με τον καιρό «ξεθυμαίνουν» και γίνονται λιγότερο αποτελεσματικότητα. Το ίδιο συμβαίνει με τα περισσότερα αντιοξειδωτικά και βέβαια, με τα αντηλιακά .
Διάγνωση με 3 αισθήσεις Ας υποθέσουμε τώρα ότι έχετε στο ντουλάπι σας μια χρησιμοποιημένη κρέμα αλλά δεν θυμάστε πότε την ανοίξατε, οπότε το σύμβολο στη συσκευασία δεν έχει κανένα νόημα. Πώς θα καταλάβετε αν είναι ώρα να την πετάξετε; Με τις αισθήσεις σας!
- Με την όσφρηση: Μυρίστε την. Είναι η πρώτη- και σχεδόν πάντα αλάνθαστη κίνηση- που πρέπει να κάνετε. Αν η κρέμα σας μυρίζει διαφορετικά από αυτό που θυμόσαστε, δηλαδή περίεργα (έντονη οσμή οινοπνεύματος) ή άσχημα (σαν ταγγισμένη) , πετάξτε την.
- Με την αφή. Αγγίξτε την κρέμα με τα δάχτυλά σας: αν είναι πιο αραιή (νερουλή), πιο πηχτή από την αρχική της σύσταση, αν έχει γρουμπούλια και βέβαια αν έχει ξεραθεί, πετάξτε την .
- Με την όραση: Παρατηρήστε το χρώμα και την εμφάνισή της: αν η απόχρωσή της από λευκή έχει γίνει σκούρα κίτρινη ή καφέ, ή αν το περιεχόμενό της είναι χωρισμένο σε δύο στρώσεις-το βλέπετε συνήθως στα διαφανή φιαλίδια- πετάξτε την.
Προστασία με 3 κινήσεις Για να διαφυλάξετε τη σταθερότητα της φόρμουλας των καλλυντικών σας και να παρατείνετε τη ζωή τους, αρκεί να υιοθετήσετε 3 βασικές κινήσεις.
- Απομακρύνετε τα καλλυντικά σας από πηγές θερμότητας και από το φως του ήλιου. Αν έχετε προϊόντα που δεν χρησιμοποιείτε για κάποιο διάστημα, αποθηκεύστε τα σε ένα δροσερό σημείο του σπιτιού-ακόμα και στο ψυγείο.
- Κλείνετε πάντα το πώμα από το σωληνάριο ή βιδώνετε καλά το καπάκι της κρέμας που χρησιμοποιείτε. Ο αέρας και η υγρασία στο μπάνιο αποδυναμώνουν ραγδαία τα ενεργά συστατικά της.
- Πλένετε καλά τα χέρια σας πριν πάρετε με το δάχτυλό σας την κρέμα από το βαζάκι-είναι μάταιο να ξαναμιλήσουμε για τις ειδικές σπάτουλες που υπάρχουν σε κάθε σχεδόν συσκευασία αλλά σπανίως χρησιμοποιούνται…
Πηγή: www.skingurus.gr