ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΟΥ ΑΞΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ

Ενσυναίσθηση: Βασικός κρίκος στη σχέση γιατρού-ασθενούς

Η διάγνωση ενός χρόνιου νοσήματος γεμίζει τον ασθενή με κυρίαρχα συναισθήματα, όπως ο θυμός και ο φόβος- συναισθήματα που έχουν μεγάλη ένταση και μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο συμπεριφοράς και τον χαρακτήρα του.

Δυστυχώς όμως, στη χώρα μας δεν υπάρχει ούτε πρωτόκολλο για την ανακοίνωση των «άσχημων νέων» (how to break the bad news), ούτε σχετική εκπαίδευση των γιατρών. Πολλοί επαγγελματίες υγείας υποφέρουν από ναρκισσιστικά στοιχεία ή αντιμετωπίζουν τον ασθενή ως «πελάτη» ή «άρρωστο». Ωστόσο, το «περιστατικό» (αγαπημένη λέξη των επαγγελματιών υγείας) που ο γιατρός έχει απέναντί του είναι άνθρωπος με προσωπικότητα, όχι απλώς ασθενής. «Πρέπει να πάψουμε να αντιμετωπίζουμε τους ασθενείς με την ασθένειά τους και να μάθουμε να τους αντιμετωπίζουμε με την προσωπικότητά τους», τόνισε η ψυχολόγος υγείας, γνωστική- συμπεριφορική ψυχοθεραπεύτρια Δρ Χριστίνα Καραπάνου, σε πρόσφατο workshop, όπου αναφέρθηκε εκτεταμένα στη σημασία της ενσυναίσθησης: στην ικανότητα του να στέκεται δηλαδή ένας γιατρός στη μέση του νομίσματος και να χρησιμοποιεί τόσο την επιστημονική όσο και την ανθρώπινή του πλευρά.
«Στην περίπτωση του dropout για παράδειγμα, ο γιατρός δεν πρέπει να ρωτήσει τον ασθενή γιατί σταμάτησε τη θεραπεία του, αλλά τι αισθάνεται και τι σκέφτεται για την ασθένειά του. Και να τον βοηθήσει με την ενστάλαξη ελπίδας», σημείωσε η κυρία Καραπάνου.

Ενστάλαξη ελπίδας
«Η ελπίδα είναι η τελευταία που πρέπει να χάσει ο ασθενής. Οι γιατροί όμως εκπαιδεύονται για έξι χρόνια στην evidence based medicine, που σημαίνει ζητούμενα, αριθμούς και έρευνες. Έχουν με λίγα λόγια υποστεί evidence based πλύση εγκεφάλου», τόνισε η κυρία Καραπάνου, σε ένα workshop όπου κατάφερε μέσα σε λίγη ώρα να κάνει αυτό που θα πρέπει να κάνουν και οι γιατροί: να μας βάλει "στα παπούτσια των ασθενών".
Οδηγοί μας σε αυτό το ταξίδι ήταν και οι ίδιοι ασθενείς, περιγράφοντας μια πορεία με διάφορα στάδια και συναισθήματα: από την άγνοια και την αποστασιοποίηση, μέχρι την άρνηση και την ντροπή, την ψυχολογική κούραση από τη θεραπεία και τη διακοπή της αγωγής, έως τη συνειδητοποίηση της πραγματικότητας.

Aσθενοκεντρική προσέγγιση
Και ναι μεν η προσέγγιση των ασθενών γίνεται πλέον ασθενοκεντρική, καθώς σε ολοένα και περισσότερες χώρες αναπτύσσονται προγράμματα που σαν στόχο έχουν να βοηθήσουν τον γιατρό να καταλάβει πώς αισθάνεται ο ασθενής, ωστόσο μόλις πριν από μερικές ημέρες, τα αποτελέσματα μελέτης που δημοσιεύθηκε στο Journal of General Internal Medicine, δείχνουν ότι έχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε ώσπου να φτάσουμε στην ασθενοκεντρική Ιατρική.
Σύμφωνα με τη μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές από τις ΗΠΑ και το Μεξικό σε γιατρούς και ασθενείς, οι γιατροί ακούνε τον ασθενή μόλις για 11 δευτερόλεπτα και μετά τον διακόπτουν!
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μόλις ένας στους τρεις γιατρούς έκανε ερωτήσεις στον ασθενή ώστε να κατανοήσει το πρόβλημά του- μάλιστα οι ειδικευμένοι γιατροί αφιέρωναν ακόμη λιγότερο χρόνο σε κάθε ασθενή, σε σχέση με τους γιατρούς της πρωτοβάθμιας φροντίδας.
Η έλλειψη εκπαίδευσης στην επικοινωνία με τον ασθενή, ο περιορισμένος χρόνος και το burnout ήταν σύμφωνα με τους επιστήμονες που υπογράφουν τη μελέτη κύριες αιτίες του φαινομένου.

Ακολουθήστε μας στα Social Media

0 new issue 120618

1200X300

cropped emfh logo title  stressbanner 1000