Είναι γεγονός ότι η εμφάνιση της πανδημίας λόγω του ιού Sars-CoV-2 άλλαξε πάρα πολλά πράγματα στην καθημερινότητα μικρών και μεγάλων. Τόσο η τηλεργασία, όσο και η τηλεκπαίδευση ανάγκασαν ένα μεγάλο αριθμό ατόμων να κάθονται μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή, τάμπλετ ή κινητού τηλεφώνου και να αφιερώνουν αρκετή ώρα στην εργασία ή τη μελέτη τους.

Όπως γίνεται αντιληπτό, η νέα αυτή συνθήκη δεν είναι ακριβώς η ιδανική, ιδίως για τα παιδιά. Η κοντινή εργασία μπροστά σε φωτεινή οθόνη αναγκάζει τα μάτια μας να προσηλώνονται σε αυτήν με σκοπό τη σωστή κατανόηση όσων προβάλλονται (μερικές φορές δε, πολύ γρήγορα). Έχει βρεθεί ύστερα από μετρήσεις ότι λόγω αυτής της έντονης προσήλωσης ο αριθμός των βλεφαρισμών μας μειώνεται κατά 50%. Άμεση συνέπεια της μείωσης αυτής είναι η εξάτμιση των δακρύων, η οποία επιτείνεται όταν στον χώρο υπάρχει ρεύμα θερμού αέρα (air condition) και οδηγεί σε επίκτητη λόγω συνθηκών ξηροφθαλμία. Αυτή γίνεται αντιληπτή σαν αίσθηση βάρους ή ξένου σώματος, οδηγεί σε ερυθρότητα των ματιών, δακρύρροια και μερικές φορές πόνο.
Η κοντινή απόσταση εργασίας δημιουργεί επιπλέον προβλήματα. Τα μάτια μας είναι σπουδαία όργανα, εφοδιασμένα με δυνατότητα να βλέπουν το ίδιο καλά μακριά και κοντά, με θαυμαστούς μηχανισμούς, όπως η προσαρμογή και η σύγκλιση.
Όμως, σε συνθήκες σαν τις σημερινές η υπερχρησιμοποίηση της προσαρμογής και της σύγκλισης μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες. Άτομα που εμφανίζουν κάποιες διαθλαστικές διαταραχές βλέπουν το πρόβλημά τους να επιδεινώνεται. Αντιμετωπίζουν συχνά «κόπωση» μετά από παρατεταμένη κοντινή εργασία ή πονοκέφαλο τάσεως με εντόπιση τη μετωπιαία χώρα. Κάποιες διαθλαστικές ανωμαλίες, όπως η μυωπία, ενδέχεται να αυξηθούν. Άλλες, όπως η λανθάνουσα (κρυφή) υπερμετρωπία, μπορεί να γίνουν έκδηλες, απαιτώντας τη χορήγηση βοηθητικού γυαλιού. Άτομα που είχαν δυσκολίες στη σύγκλιση ταλαιπωρούνται, επίσης, με πονοκέφαλο ή και ασταθή όραση.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να προστατέψουμε τα μάτια μας, αλλά και να βελτιώσουμε λίγο τις συνθήκες της καθημερινής μας ζωής;

Ακολουθούν μερικές απλές συστάσεις!

Αν είναι εύκολο, μετά από κάθε ώρα εργασίας μπροστά στην οθόνη κάνουμε πέντε λεπτά διάλειμμα. Σηκωνόμαστε από τη θέση μας και κοιτάμε σε μακρινό ορίζοντα για να χαλαρώσουμε την προσαρμογή του ματιού μας που ασκείται στην κοντινή απόσταση. Αν δεν μπορούμε να σηκωθούμε, κλείνουμε τα μάτια μας για πέντε λεπτά, σκεπτόμενοι κάτι ωραίο και ευχάριστο!
Μειώνουμε τη φωτεινότητα της οθόνης και χρησιμοποιούμε διάχυτο φωτισμό στον χώρο εργασίας/ μελέτης.

Αν είχαμε πρόβλημα δακρύων, το οποίο έχει επιδεινωθεί, χρησιμοποιούμε κολλύρια τεχνητών δακρύων (κυκλοφορούν πολλά και διαφορετικά στο εμπόριο), όσο συχνά τα χρειαζόμαστε. Αν δεν είχαμε ωστόσο πρόβλημα, η προληπτική χρήση της ενυδάτωσης θα μας βοηθήσει να μην το αποκτήσουμε…

Αν αντιληφθούμε θολή όραση, ασταθή εικόνα, πονοκέφαλο, καλό είναι να επισκεφτούμε τον οφθαλμίατρό μας, ο οποίος θα διαγνώσει τι συμβαίνει και θα μας βοηθήσει να το λύσουμε.
Ιδιαίτερα ευαίσθητα είναι τα παιδιά και οι έφηβοι που μπορεί να εμφανίσουν διαθλαστικά προβλήματα. Η έγκαιρη εξέτασή τους θα τα βοηθήσει να είναι πιο άνετα και ασφαλή.
Όσοι από μας χρησιμοποιούν ήδη γυαλιά για τον υπολογιστή μπορούν να συμβουλευτούν τον οπτικό τους για την τοποθέτηση προστατευτικών φίλτρων σε αυτά για πιο άνετη κοντινή εργασία.
Η καλύτερη συμβουλή, όμως, είναι να παραμείνουμε αισιόδοξοι, δυναμικοί, με εμπιστοσύνη στην επιστήμη και στους ειδικούς γιατί και αυτή η δύσκολη εποχή θα περάσει!


 


Η Health Editor Προτείνει: