1. Λίγη θρεπτική αξία. Ναι, το φαγητό είναι νόστιμο, αλλά στο τέλος της ημέρας τρώμε για έναν λόγο: για να θρέψουμε το σώμα μας. Και το άσπρο ψωμί φτιαγμένο με εξευγενισμένο αλεύρι δεν μπορεί να επιτύχει αυτόν τον στόχο. «Όταν ένας κόκκος εξευγενίζεται, όπως στην παρασκευή αλευριού για λευκό ψωμί, αφαιρούνται τα πιο απομακρυσμένα και εσωτερικά στρώματα του κόκκου. Αυτό απομακρύνει τις ίνες και περίπου (25 τοις εκατό) πρωτεΐνη, αφήνοντας πίσω το άμυλο », αναφέρει ο  ο Erin Palinski-Wade, RD, συγγραφέας του Belly Fat Diet For Dummies. Ενώ αυτό το αλεύρι είχε ορισμένα θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Β και σίδηρο που προστέθηκαν ξανά μετά τη διαδικασία εξευγενισμού, είναι ακόμα χαμηλότερο σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες από το αλεύρι ολικής αλέσεως. Η επιλογή ποικιλιών ολικής αλέσεως συνεπάγεται μια δόση υγιών ινών και περισσότερων πρωτεϊνών, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδαςEveryday Health.
  2. Ασταθή επίπεδα σακχάρου στο αίμα. «Δεδομένου ότι έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες που βοηθούν στην επιβράδυνση της πέψης, το λευκό ψωμί χωνεύεται και απορροφάται γρήγορα. Αυτό οδηγεί σε γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα », εξηγεί ο Palinski-Wade. Αυτή  η επακόλουθη συντριβή στο σάκχαρο του αίματος θα σας οδηγεί σε ευερεθιστότητα.
  3. Αυξημένος κίνδυνος διαβήτη τύπου 2. «Όταν το σάκχαρο στο αίμα αυξάνεται γρήγορα, η περίσσεια ινσουλίνης απελευθερώνεται στην κυκλοφορία του αίματος για να ωθήσει το σάκχαρο στο κύτταρο», λέει ο Palinski-Wade. «Όταν αυτό συμβαίνει σε τακτική βάση, τα κύτταρα γίνονται πιο ανθεκτικά στην ινσουλίνη, καθιστώντας πιο δύσκολo με την πάροδο του χρόνου τον έλεγχο των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα (ζάχαρη). Η έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2010 στο American Journal of Clinical Nutrition το υποστηρίζει, διαπιστώνοντας ότι τα άτομα που κατανάλωναν πολλές μερίδες δημητριακών ολικής αλέσεως την ημέρα  και περιορισμένη πρόσληψη εξευγενισμένων κόκκων είχαν ελαττωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.
  4. Αύξηση βάρους. Αφού τρώτε εξευγενισμένους υδατάνθρακες όπως το άσπρο ψωμί, το πλεόνασμα ζάχαρης στην κυκλοφορία του αίματος σας – εκτός αν χρησιμοποιηθεί αμέσως για δραστηριότητα – τείνει να αποθηκεύεται ως λίπος στο σώμα. Επιπλέον, η διακοπή του σακχάρου στο αίμα θα σας αφήσει πεινασμένους αμέσως μετά το φαγητό, οπότε θα αναζητήσετε ένα άλλο σνακ. «Η ταχεία πέψη μπορεί να αυξήσει την πείνα οδηγώντας σε έλλειψη κορεσμού μετά το φαγητό, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη πρόσληψη θερμίδων στο τέλος της ημέρας», προσθέτει ο Palinski-Wade.
  5. Συμπτώματα κατάθλιψης. Μπορεί να έχει καλή γεύση, αλλά αυτό το άσπρο ψωμί μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεσή σας. Μια έρευνα που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Clinical Nutrition τον Ιούνιο του 2015 βρήκε μια σχέση μεταξύ της κατανάλωσης εξευγενισμένων υδατανθράκων  όπως το λευκό ψωμί και της κατάθλιψης σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Η ίδια ορμονική απόκριση που προκαλεί πτώση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα μπορεί επίσης να προκαλέσει αλλαγές στη διάθεση, κόπωση και άλλα συμπτώματα κατάθλιψης.

Cover Photo: Freepik