Τα τριγλυκερίδια είναι ένα είδος λίπους (λιπιδίων) που βρίσκεται στο αίμα. Η χοληστερόλη είναι ένα άλλο είδος. Αποθηκευμένα σε λιποκύτταρα για μελλοντική χρήση, τα τριγλυκερίδια αποτελούν σημαντική πηγή ενέργειας. Οι φυσιολογικές ποσότητες είναι σημαντικές για την καλή υγεία. Η κατανάλωση περισσότερου λίπους από αυτό που το σώμα καταναλώνει στις καύσεις του μπορεί να οδηγήσει σε υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων (υπερτριγλυκεριδαιμία). Τα υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων μπορεί να οδηγήσουν σε σκλήρυνση των αρτηριών (αθηροσκλήρωση), γεγονός που αυξάνει τους κινδύνους εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακής προσβολής και καρδιακών παθήσεων. Μπορούν να είναι μέρος του μεταβολικού συνδρόμου, το οποίο περιλαμβάνει επίσης υπερβολικό λίπος γύρω από τη μέση, υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλό σάκχαρο στο αίμα και ανώμαλα επίπεδα χοληστερόλης. Μερικές φορές τα υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων σημαίνουν κακώς ελεγχόμενο διαβήτη τύπου 2, χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών (υποθυρεοειδισμός), ηπατική ή νεφρική νόσο ή σπάνιες γενετικές καταστάσεις, σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Carleorganization.

Ποια είναι τα αίτια και τα συμπτώματα;

Οι αιτίες περιλαμβάνουν την παχυσαρκία, την κατανάλωση υπερβολικά ανθυγιεινών τροφών, τη γενετική, ορισμένες ασθένειες συμπεριλαμβανομένου του κακώς ελεγχόμενου διαβήτη, των νεφρικών παθήσεων και του υπολειτουργικού θυρεοειδούς (υποθυρεοειδισμός). Ορισμένα φάρμακα, όπως στεροειδή και αντισυλληπτικά χάπια, και η κατανάλωση πολύ αλκοόλ μπορεί επίσης να το προκαλέσει.

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν συμπτώματα. Πολύ υψηλά επίπεδα μπορεί να προκαλέσουν μικρές αποθέσεις λίπους κάτω από το δέρμα και μια επώδυνη φλεγμονή του παγκρέατος που ονομάζεται παγκρεατίτιδα.

Πώς διαγιγνώσκονται τα υψηλά τριγλυκερίδια;

Μετρώνται τα επίπεδα του αίματος. Τα φυσιολογικά επίπεδα είναι κάτω από 150 (mg / dL). Τα υψηλά επίπεδα είναι 200 έως 499. Πολύ υψηλά επίπεδα είναι 500 ή παραπάνω.

Πώς αντιμετωπίζονται τα υψηλά τριγλυκερίδια;

Οι καλύτεροι τρόποι για τη μείωση των τριγλυκεριδίων περιλαμβάνουν την απώλεια βάρους, την κατανάλωση λιγότερων θερμίδων και την τακτική άσκηση (30 λεπτά ημερησίως). Οι αλλαγές στη διατροφή που μπορούν να βοηθήσουν περιλαμβάνουν την αποφυγή λιπών, ζάχαρης και εξευγενισμένων τροφίμων (απλοί υδατάνθρακες όπως ζάχαρη και τρόφιμα που παρασκευάζονται με λευκό αλεύρι). Αποφύγετε επίσης το αλκοόλ και περιορίστε τα λίπη που βρίσκονται σε κρέατα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, κρόκους αυγών και προϊόντα πλήρους γάλακτος. Τα τρανς λιπαρά, που βρίσκονται σε τηγανητά και σε εμπορικά ψημένα προϊόντα, είναι ανθυγιεινά. Φάτε υγιή μονοακόρεστα λίπη – ελαιόλαδο, φιστίκια και καρύδια. Τρώτε ψάρια με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά οξέα ωμέγα-3 (σκουμπρί, σαρδέλα, σολομό) αντί για κόκκινο κρέας.

Εάν η διατροφή αλλάξει και η άσκηση δεν λειτουργεί, φάρμακα όπως το νικοτινικό οξύ (νιασίνη), τα φιβράτα (π.χ. φαινοφιμπράτη, γεμφιβροζίλη) και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (συμπληρώματα χωρίς συνταγή ιχθυελαίου) μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των τριγλυκεριδίων. Οι παρενέργειες της νιασίνης (κνησμός, έξαψη του προσώπου, ηπατικά προβλήματα) περιορίζουν τη χρήση της. Τα φάρμακα για τη μείωση της χοληστερόλης γνωστά ως στατίνες (π.χ. σιμβαστατίνη, ατορβαστατίνη, ροσουβαστατίνη) μπορούν επίσης να μειώσουν τα τριγλυκερίδια, αλλά η επίδρασή τους είναι περιορισμένη. ( Η χρήση των φαρμάκων πάντα και μόνο με σύσταση από το γιατρό σας).

Τι να κάνετε και τι να μην κάνετε για την διαχείριση τριγλυκεριδίων;

Τι να κάνετε:

  • Γυμναστείτε τακτικά
  • Καταναλώστε περισσότερα φρούτα και λαχανικά και τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως πίτουρο βρώμης
  • Φάτε ψάρια
  • Σταματήστε το κάπνισμα
  • Χάστε βάρος αλλάζοντας τη διατροφή σας και κάνοντας αερόβια άσκηση, όπως περπάτημα, τζόκινγκ, ποδηλασία ή κολύμπι. Άσκηση τουλάχιστον 30 λεπτά καθημερινά
  • Μην ξεχάσετε να αντιμετωπίσετε άλλες ιατρικές παθήσεις όπως ο διαβήτης και ο ανενεργός θυρεοειδής.

Τι να μην κάνετε:

  • ΜΗΝ πίνετε περισσότερα από δύο αλκοολούχα ποτά την ημέρα
  • ΜΗΝ αλλάζετε τη διατροφή ή τα φάρμακά σας χωρίς την έγκριση του γιατρού σας