Η αιμοσφαιρίνη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στα ερυθρά αιμοσφαίρια. Αυτά τα κύτταρα είναι υπεύθυνα για τη μεταφορά οξυγόνου σε όλους τους ιστούς του σώματος σας. Εκτός από τη μεταφορά οξυγόνου, η αιμοσφαιρίνη μεταφέρει διοξείδιο του άνθρακα από τα κύτταρα και τους πνεύμονες. Το διοξείδιο του άνθρακα στη συνέχεια απελευθερώνεται καθώς ένα άτομο εκπνέει. Η χαμηλή αιμοσφαιρίνη μπορεί να δυσκολέψει το σώμα να εκτελέσει αυτές τις λειτουργίες. Σύμφωνα με το άρθρο της ιστοσελίδας Medical News Today of USA.

Πως μπορείτε να αυξήσετε τα επίπεδα αιμοσφαιρίνης;

  1. Αυξήστε την πρόσληψη σιδήρου

Ένα άτομο με μειωμένα επίπεδα αιμοσφαιρίνης μπορεί να επωφεληθεί από την κατανάλωση περισσότερων τροφών πλούσιων σε σίδηρο. Ο σίδηρος λειτουργεί για την ενίσχυση της παραγωγής αιμοσφαιρίνης, η οποία βοηθά επίσης στο σχηματισμό περισσότερων ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Πλούσια τρόφιμα σε σίδηρο είναι:

  • κρέας και ψάρι
  • προϊόντα σόγιας
  • αυγά
  • αποξηραμένα φρούτα, όπως σύκα
  • μπρόκολο
  • πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως λάχανο και σπανάκι
  • φασολάκια
  • ξηροί καρποί και σπόροι
  • φυστικοβούτυρο
  1. Αύξηση της πρόσληψης φυλλικού οξέος

Το φυλλικό οξύ είναι ένας τύπος βιταμίνης Β που παίζει ουσιαστικό ρόλο στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης. Το σώμα χρησιμοποιεί φυλλικό οξύ για να παράγει αίμη, ένα συστατικό της αιμοσφαιρίνης που βοηθά στη μεταφορά οξυγόνου. Εάν ένα άτομο δεν πάρει αρκετό φυλλικό οξύ, τα ερυθρά αιμοσφαίρια του δεν θα είναι σε θέση να ωριμάσουν, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναιμία ανεπάρκειας φυλλικού οξέος και χαμηλά επίπεδα αιμοσφαιρίνης.

Οι καλές πηγές φυλλικού οξέος είναι:

  • βοδινό κρέας
  • σπανάκι
  • ρύζι
  • φυστίκια
  • μαυρομάτικα φασόλια
  • κόκκινα φασόλια
  • αβοκάντο
  • μαρούλι
  1. Μεγιστοποίηση της απορρόφησης σιδήρου

Η κατανάλωση σιδήρου σε τρόφιμα ή συμπληρώματα είναι σημαντική, αλλά ένα άτομο πρέπει επίσης να βοηθήσει το σώμα του να απορροφήσει αυτόν τον σίδηρο.

Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C, όπως εσπεριδοειδή, φράουλες και φυλλώδη πράσινα λαχανικά, μπορούν να ενισχύσουν την ποσότητα του σιδήρου που απορροφάται. Η λήψη συμπληρώματος βιταμίνης C μπορεί επίσης να βοηθήσει. Η βιταμίνη Α και το β-καροτένιο μπορούν να βοηθήσουν το σώμα να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει σίδηρο.

Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Α περιλαμβάνουν:

  • ψάρι
  • συκώτι
  • γλυκοπατάτες
  • λάχανο

Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε β-καροτένιο περιλαμβάνουν κίτρινα, κόκκινα και πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά, όπως:

  • καρότα
  • γλυκοπατάτες
  • πεπόνια
  • μάνγκο

Ενώ τα συμπληρώματα βιταμίνης Α μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό να επεξεργαστεί το  σίδηρο, η υπερβολική βιταμίνη Α μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση γνωστή ως υπερβιταμίνωση Α. Αυτό μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως πόνο στα οστά και στις αρθρώσεις, σοβαρούς πονοκεφάλους και αυξημένη πίεση στον εγκέφαλο.

Με την εξέταση αίματος ο γιατρός σας μπορεί να καταλάβει εάν έχετε χαμηλά επίπεδα αιμοσφαιρίνης.

Ένα άτομο μπορεί να έχει χαμηλά επίπεδα αιμοσφαιρίνης για διάφορους λόγους, όπως:

  • σιδηροπενική αναιμία
  • εγκυμοσύνη
  • προβλήματα με το ήπαρ ή τα νεφρά
  • χρόνια ασθένεια
  • Είναι πιθανό να έχουν φυσικά μειωμένα επίπεδα αιμοσφαιρίνης χωρίς υποκείμενη αιτία. Μερικοί μπορεί ακόμη και να έχουν χαμηλή αιμοσφαιρίνη και να μην εμφανίζουν συμπτώματα ή ενδείξεις

Με την καθοδήγηση του γιατρού, ένα άτομο μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της αιμοσφαιρίνης του, ώστε να πέσει σε φυσιολογικό εύρος. Τα κανονικά επίπεδα είναι:

  • 13,5 έως 17,5 g / dL για άνδρες
  • 12 έως 15,5 g / dL για γυναίκες

Άτομα με πολύ χαμηλά επίπεδα αιμοσφαιρίνης μπορεί να χρειάζονται επιπλέον θεραπεία εάν η λήψη συμπληρωμάτων και αλλαγή της διατροφής αν χρειαστεί.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα εξαιρετικά χαμηλών επιπέδων αιμοσφαιρίνης περιλαμβάνουν:

  • γρήγορο ή ακανόνιστο καρδιακό παλμό
  • χλωμό δέρμα και ούλα
  • κούραση
  • μυϊκή αδυναμία
  • συχνές ή ανεξήγητες μώλωπες
  • επαναλαμβανόμενους πονοκεφάλους

Photos by: Pixabay

 

 

 

 


Η Health Editor Προτείνει: