Γάλα αμυγδάλου: Η «πλούσια» εναλλακτική του γάλακτος

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με την ασφάλεια και την περιεκτικότητα του αγελαδινού γάλακτος σε διάφορες ουσίες, όπως π.χ. αντιβιοτικά κ.ά. Το γεγονός αυτό έχει ωθήσει μεγάλη μερίδα των καταναλωτών σε εναλλακτικές μορφές γάλακτος, όπως π.χ. το γάλα αμυγδάλου.

Το γάλα αμυγδάλου είναι το πιο γνωστό υποκατάστατο του γάλακτος ζωικής προέλευσης. Συνήθως επιλέγεται από χορτοφάγους, άτομα που εμφανίζουν δυσανεξία στη λακτόζη ή αλλεργία στο αγελαδινό γάλα, ενώ αποτελεί εναλλακτική επιλογή γαλακτοκομικού κατά τη διάρκεια της νηστείας.

Το γάλα αμυγδάλου είναι ένα ρόφημα υψηλής διατροφικής αξίας. Μεταξύ των διατροφικών του πλεονεκτημάτων συγκαταλέγονται η χαμηλή περιεκτικότητά του σε θερμίδες και λιπαρά: ένα ποτήρι γάλα αμυγδάλου αποδίδει μόλις 40 θερμίδες. Δεν περιέχει λακτόζη, κάτι που το καθιστά κατάλληλο για τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Επιπλέον, διαθέτει υψηλά ποσά βιταμίνης Ε, η οποία ενισχύει την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού και προστατεύει από την εμφάνιση καρδιαγγειακών και άλλων χρόνιων νοσημάτων.

Όσον αφορά στην περιεκτικότητά του σε ασβέστιο, το οποίο αποτελεί και έναν από τους βασικούς λόγους για τους οποίους πίνει κανείς γάλα, το φυτικό αυτό ρόφημα δεν υστερεί σε τίποτα σε σχέση με το αγελαδινό γάλα. Μια κούπα γάλακτος αμυγδάλου προσφέρει περίπου 482 mg ασβεστίου, ποσότητα που καλύπτει πάνω από το 1/3 των ημερήσιων αναγκών ενός υγιούς ενήλικα σε ασβέστιο.

Μοναδικό «μειονέκτημα» του γάλακτος αμυγδάλου είναι ότι είναι φτωχό σε πρωτεΐνη και ορισμένες βιταμίνες και μέταλλα που περιέχονται στα ζωικά γάλατα. Γι’ αυτόν το λόγο, τα περισσότερα προϊόντα που κυκλοφορούν στην αγορά είναι εμπλουτισμένα με ασβέστιο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β -ειδικότερα ριβοφλαβίνη και βιταμίνη Β12-, έτσι προσεγγίζουν σημαντικά το διατροφικό προφίλ του αγελαδινού γάλακτος.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι το γάλα αμυγδάλου ναι μεν έχει ως πρώτη ύλη τα αμύγδαλα, δεν προσφέρει ωστόσο το σύνολο των ευεργετικών στοιχείων που περιέχουν τα ωμά αμύγδαλα, καθώς ο τρόπος παρασκευής του δεν επιτρέπει τη διατήρηση όλων των θρεπτικών τους συστατικών.

Με δεδομένο ότι τα ροφήματα γάλακτος αμυγδάλου περιέχουν συχνά ζάχαρη και άλλα πρόσθετα συστατικά, είναι σημαντικό οι καταναλωτές να διαβάζουν προσεκτικά τη διατροφική ετικέτα κάθε προϊόντος πριν το επιλέξουν και το καταναλώσουν.